Odling i växthus 1 Kurskod: TROODL51 Poäng: 100
Kursen odling i växthus 1 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Växthuskulturer, produkter och produktkvalitet.
- Tillväxtfaktorernas betydelse för växternas tillväxt och utveckling.
- Växthusklimat. Klimatreglering och annan tillväxtreglering.
- Odlingssystem. Konventionell, ekologisk och integrerad odling.
- Växthusets konstruktion och inredning. Material som används i samband med odling, till exempel krukor, lådor och uppbindningsmaterial.
- Förökning av växter, till exempel med frö, sticklingar och genom delning.
- Odlingssubstrat, växtnäring och växtnäringstillförsel.
- Bevattning. Teknik och vattenkvalitet. Miljöaspekter i samband med bevattning och odling i växthus.
- Växtsjukdomar och skadedjur. Smittspridning, hygien och förebyggande växtskyddsåtgärder. Biologisk bekämpning.
- Teknisk utrustning för olika arbetsmoment, till exempel plantering, packning och interna transporter.
- Skörd, hantering och packning av produkter.
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet i samband med odling i växthus.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med odling i växthus, till exempel miljölagar, sortskydd och kvalitetsbestämmelser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och namnger med säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett utvecklat sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. | Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet några kulturväxter samt förklarar på ett enkelt sätt hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. | Eleven medverkar i att identifiera och namnge några kulturväxter samt medverkar i att förklara hur växternas livsmiljöer påverkar deras utveckling. |
Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med gott resultat. | Eleven utför olika arbetsmoment inom odling med tillfredsställande resultat. | Eleven medverkar i att utföra olika arbetsmoment inom odling. |
I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och ändamålsenligt sätt. | I arbetet väljer, använder och sköter eleven redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert och delvis ändamålsenligt sätt. | I arbetet medverkar eleven i att välja, använda och sköta redskap samt annan teknisk utrustning på ett säkert sätt. |
Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med gott resultat. | Eleven hanterar produkter i samband med skörd, transport och lagring med tillfredsställande resultat. | Eleven medverkar i att hantera produkter i samband med skörd, transport och lagring. |
Eleven för utvecklade resonemang om odlingens påverkan på miljön. | Eleven för enkla resonemang om odlingens påverkan på miljön. | Eleven medverkar i att föra resonemang om odlingens påverkan på miljön. |