Litteratur Kurskod: SVBLIT5 Poäng: 100
Kursen litteratur omfattar punkterna 1–3 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Skönlitterära texter, författade av både kvinnor och män, inom genrerna prosa, lyrik och dramatik. Centrala teman och motiv i fiktivt berättande.
- Högläsning och muntligt berättande för att förmedla en berättelse.
- Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier samt för att urskilja texternas budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
- Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt inre och yttre dialoger.
- Ord och begrepp med anknytning till litteratur och skrivande, till exempel genrebegrepp som biografi och fantasy eller stilbegrepp som liknelse och metafor.
- Några skönlitterärt betydelsefulla barn-, ungdoms- och vuxenboksförfattare.
- Fördjupade studier av ett skönlitterärt tema, en genre eller ett författarskap.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven läser med gott flyt skönlitterära texter inom olika genrer. | Eleven läser med flyt skönlitterära texter inom olika genrer. | Eleven läser med visst flyt skönlitterära texter inom olika genrer. |
Genom att reflektera över och göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven god läsförståelse. | Genom att reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven tillfredställande läsförståelse. | Genom att reflektera över och medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven läsförståelse. |
Dessutom urskiljer och beskriver eleven på ett utvecklat sätt texternas budskap. | Dessutom urskiljer och beskriver eleven på ett enkelt sätt texternas budskap. | Dessutom medverkar eleven i att urskilja och beskriva texternas budskap. |
Utifrån ett tema, en genre eller ett författarskap jämför eleven olika verk och för utvecklade resonemang om likheter och skillnader. | Utifrån ett tema, en genre eller ett författarskap jämför eleven olika verk och för enkla resonemang om likheter och skillnader. | Utifrån ett tema, en genre eller ett författarskap medverkar eleven i att jämföra olika verk och föra resonemang om likheter och skillnader. |
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om språkliga drag och språklig variation i skönlitteratur. | Eleven samtalar på ett enkelt sätt om språkliga drag och språklig variation i skönlitteratur. | Eleven medverkar i att samtala om språkliga drag och språklig variation i skönlitteratur. |