Specialidrott 3 Kurskod: SPISPE53 Poäng: 100
Kursen specialidrott 3 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, genomförande och utvärdering av individuellt anpassade tränings- och tävlingsprogram baserade på den individuella utvecklingen.
- Val av träningsmetoder baserade på den individuella utvecklingen.
- Sammansättning av individuellt anpassade träningsprogram.
- Regler, taktik och teknik inom vald idrott.
- Skadeförebyggande träning och vad som kännetecknar den.
- Kommunikation och samarbete i samband med idrottsutövning.
- Livsstilens och de omgivande miljöernas påverkan på prestationer inom tränings- och tävlingsverksamhet.
- Samhällsnyttan av tränings- och tävlingsaktiviteter samt elitidrottens funktion som förebild.
- Tränings- och tävlingsverksamhet inom idrotten i ett internationellt perspektiv.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven genomför vald idrott med viss precision och kontroll. | Eleven medverkar i att genomföra vald idrott. |
Se Betyget C | Dessutom väljer och använder eleven med viss säkerhet träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. | Dessutom medverkar eleven i att välja och använda träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram i samråd med handledare. | Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram tillsammans med handledare. |
Se Betyget C | Eleven ger också enkla omdömen om resultatet. | Eleven medverkar också i att ge omdömen om resultatet. |
Se Betyget C | Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur skador kan förebyggas med träning. | Eleven medverkar i att beskriva hur skador kan förebyggas med träning. |
Se Betyget C | När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven delvis sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i viss mån uppmärksamma vad som sker i samarbetet. | När eleven samarbetar i samband med träning och tävling medverkar eleven i att anpassa sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att uppmärksamma vad som sker i samarbetet. |
Se Betyget C | Eleven följer med viss säkerhet regler inom idrotten. | Eleven medverkar i att följa regler inom idrotten. |