Samhällskunskap 2 Kurskod: SALSAM52 Poäng: 100
Kursen samhällskunskap 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Internationella och globala samhällsfrågor, till exempel handel och kulturmöten.
- Hållbar utveckling, vad det innebär och hur människor, företag och stater kan bidra till en sådan utveckling.
- Massmediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. Mediers innehåll och nyhetsvärdering.
- Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.
- Konsumentens rättigheter. Människans konsumtion i förhållande till hennes behov och resurser.
- Några olika metoder som används inom samhällsvetenskaperna, till exempel intervjuer och observationer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt samhället och människors livsvillkor. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt samhället och människors livsvillkor. | Eleven medverkar i att beskriva samhället och människors livsvillkor. |
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om massmedier och demokrati. | Dessutom för eleven enkla resonemang om massmedier och demokrati. | Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om massmedier och demokrati. |
Eleven beskriver utvecklade samband i någon samhällsfråga. | Eleven beskriver enkla samband i någon samhällsfråga. | Eleven medverkar i att beskriva samband i någon samhällsfråga. |
I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett ändamålsenligt sätt. | I beskrivningen använder eleven någon samhällsvetenskaplig metod på ett delvis ändamålsenligt sätt. | I beskrivningen medverkar eleven i att använda någon samhällsvetenskaplig metod. |
Eleven använder också några källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet. | Eleven använder också någon källa och för enkla resonemang om informationens och källans användbarhet. | Eleven medverkar också i att använda källor och i att föra resonemang om informationens och källornas användbarhet. |