Religionskunskap 2 Kurskod: REIREL52 Poäng: 100
Kursen religionskunskap 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Nyreligiösa rörelser och strömningar, vad som kännetecknar dem och vad de har för förhållande till världsreligionerna.
- Privatreligiositet. Människors egna tolkningar av religiösa trosuppfattningar i ett samhälle präglat av mångfald.
- Religioners och livsåskådningars betydelse för människors identitet, tillhörighet, gemenskap och syn på jämställdhet.
- Uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap.
- Etiska och existentiella frågor med utgångspunkt i kristendomen, övriga världsreligioner och andra livsåskådningar samt i elevernas egna ställningstaganden.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven ger exempel på några kännetecken för olika nyreligiösa rörelser. | Eleven ger exempel på något kännetecken för olika nyreligiösa rörelser. | Eleven medverkar i att ge exempel på kännetecken för olika nyreligiösa rörelser. |
Eleven för utvecklade resonemang om hur religioner och andra livsåskådningar kan ta sig uttryck för människor. | Eleven för enkla resonemang om hur religioner och andra livsåskådningar kan ta sig uttryck för människor. | Eleven medverkar i att föra resonemang om hur religioner och andra livsåskådningar kan ta sig uttryck för människor. |
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om etiska och existentiella frågor. | Eleven samtalar på ett enkelt sätt om etiska och existentiella frågor. | Eleven medverkar i att samtala om etiska och existentiella frågor. |
I samtalen använder eleven några etiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt. | I samtalen använder eleven några etiska begrepp på ett delvis ändamålsenligt sätt. | I samtalen medverkar eleven i att använda några etiska begrepp. |