Matematik 2 Kurskod: MAMMAT52 Poäng: 100
Kursen matematik 2 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Taluppfattning, aritmetik och algebra
- Algebraiska uttryck och formler som är relevanta för användning i vardags- och yrkeslivet.
- Metoder för beräkningar med reella tal i vardags- och yrkeslivet. Överslagsberäkning, huvudräkning och strategier för att använda digital teknik.
- Hjälpmedel som används inom olika yrkesområden, till exempel kalkylator och litermått.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Geometri
- Geometriska begrepp som används i vardags- och yrkeslivet. Egenskaper hos och representationer av geometriska objekt, till exempel ritningar, konstruktioner och koordinatsystem.
- Metoder för mätning och beräkning av storheter som används i vardags- och yrkeslivet, till exempel volym, hastighet och massa.
- Metoder för att uppskatta, mäta och beräkna tid och tidsskillnader.
- Matematiska enheter, enhetsbyten och behandling av mätetal som används i vardags- och yrkeslivet.
Samband och förändring
- Procentbegreppet och beräkningar med procent i vardagliga situationer.
- Proportionalitet i samband med beräkningar, mätningar eller konstruktioner.
Sannolikhet och statistik
- Beskrivande statistik med hjälp av tabeller och diagram. Granskning av hur statistiska resultat används i samhället och i yrkeslivet.
Problemlösning
- Matematiska modeller och hur de kan användas som verktyg när man löser problem i vardags- och yrkeslivet.
- Hur man identifierar ett matematiskt problem samt metoder och verktyg för att lösa det. Problemlösning med digitala verktyg.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt innebörden av matematiska begrepp och samband mellan begreppen. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt innebörden av matematiska begrepp och samband mellan begreppen. | Eleven medverkar i att beskriva innebörden av matematiska begrepp och samband mellan begreppen. |
Eleven använder med säkerhet matematiska metoder för att med gott resultat göra beräkningar och lösa uppgifter av standardkaraktär. | Eleven använder med viss säkerhet matematiska metoder för att med tillfredsställande resultat göra beräkningar och lösa uppgifter av standardkaraktär. | Eleven medverkar i att använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa uppgifter av standardkaraktär. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven löser matematiska problem med anknytning till vardagslivet. |
I arbetet väljer eleven strategier och metoder med anpassning till problemets karaktär. | I arbetet väljer eleven strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär. | I arbetet medverkar eleven i att välja strategier och metoder med anpassning till problemets karaktär. |
I redovisningar och samtal för eleven utvecklade matematiska resonemang. | I redovisningar och samtal för eleven enkla matematiska resonemang. | I redovisningar och samtal medverkar eleven i att föra matematiska resonemang. |
Eleven ger också utvecklade omdömen om rimlighet i egna och andras resonemang. | Eleven ger också enkla omdömen om rimlighet i egna och andras resonemang. | Eleven medverkar också i att ge omdömen om rimlighet i egna och andras resonemang. |