Odling av djurfoder Kurskod: VAOODL0 Poäng: 100
Kursen odling av djurfoder omfattar punkterna 2–8 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkt 2.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
- Arbetsuppgifter i samband med odling av djurfoder, till exempel sådd och skötselåtgärder samt skörd, transport och lagring av foderväxter.
- Användning av aktuell teknisk utrustning.
- Fältstudier för besiktning och uppföljning av grödornas utveckling samt bedömning av odlingsåtgärder och skördetidpunkt.
- Skötsel av slåtter- och betesvallar.
- Skötsel av diken.
- Avläsning och tolkning av väderprognoser.
- Miljöhänsyn i samband med odling.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor i samband med odling.
- Lagar och andra bestämmelser som rör odling, till exempel miljölagstiftning för skydd av mark, vatten, natur- och kulturmiljöer, biologisk mångfald samt människors hälsa.
Biologisk grund
- Foderväxters egenskaper och användningsområden.
- Olika foderväxters odlingsegenskaper, näringsinnehåll och kvalitet.
- Foderanalyser.
- Odlingsjordar och jordmån.
- Vatten, vattentillgångar, vattnets kretslopp, vattenkvalitet, bevattning och dränering.
- Växtnäringsämnen och deras kretslopp.
- Tillväxtfaktorernas betydelse för odlingsresultatet.
- Odlingsplaner och växtföljder.
- Klimat, klimatförutsättningar och klimatets inverkan på odlingsresultatet.
- Ogräs i olika utvecklingsstadier: hjärtbladsstadiet, utvecklat vegetativt stadium och blommande exemplar.
- Vanliga växtsjukdomar och skadedjur på foderväxter.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom odling av foderväxter med aktuell teknisk utrustning. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom odling av foderväxter med aktuell teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. |
Se Betyget C | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av foderväxter. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av foderväxter. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat foderväxternas egenskaper och näringsinnehåll. | Eleven beskriver utförligt foderväxternas egenskaper och näringsinnehåll. | Eleven beskriver översiktligt foderväxternas egenskaper och näringsinnehåll. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. | Eleven redogör utförligt för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. | Eleven redogör översiktligt för hur olika odlingsjordar passar för olika grödor och vilken teknisk utrustning som är lämplig att använda samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika teknisk utrustning används för olika jordar. | Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika teknisk utrustning används för olika jordar. | Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika grödor och varför olika teknisk utrustning används för olika jordar. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med odling av foderväxter samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten. | Eleven redogör också utförligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med odling av foderväxter samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten. | Eleven redogör också översiktligt för vattnets och vattenkvalitetens betydelse i samband med odling av foderväxter samt hur man på bästa sätt påverkar växternas tillgång på vatten. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dräneringens betydelse för optimal produktion. | Dessutom redogör eleven utförligt för dräneringens betydelse för optimal produktion. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dräneringens betydelse för optimal produktion. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för olika grödor och jordar. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat fodergrödornas utveckling och identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på fodergrödor. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt fodergrödornas utveckling och identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på fodergrödor. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt fodergrödornas utveckling och identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på fodergrödor. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder. | Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga motåtgärder. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |