Våningsservice 2 Kurskod: VAIVAI02 Poäng: 100
Kursen våningsservice 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2–3 och 5–6.
Undervisningen i kursen ska behandla följande innehåll:
- Grundläggande arbetsledning, organisation och planering av arbetet inom våningsservice.
- Utrustning och maskiner för städning och underhåll av rum och övriga utrymmen.
- Säker och systematisk städning samt underhåll. Kontroll av utfört arbete efter checklista.
- Personalplanering och upprättande av arbetstidsschema.
- Inköp av material och externa tjänster.
- Inredning med tanke på omtanke, design och tillgänglighet för alla.
- Blommor, dekorationer och annat som förhöjer gästens upplevelse.
- Budgetering samt beräkning och användning av nyckeltal.
- Miljömärkningar och certifieringar.
- Betydelsen av ergonomiskt arbete för såväl individ som verksamhet.
- Arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
- Hänsyn till gästens integritet och säkerhet i enlighet med föreskrifter och företagets policy.
- Service och bemötande samt omtanke om gästen inför ankomst och under vistelse.
- Olika målgrupper och deras skiftande behov.
- Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat arbetsledning och hur arbetsuppgifter fördelas inom avdelningen. | Eleven beskriver utförligt arbetsledning och hur arbetsuppgifter fördelas inom avdelningen. | Eleven beskriver översiktligt arbetsledning och hur arbetsuppgifter fördelas inom avdelningen. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur budget för avdelningen upprättas samt användning av nyckeltal. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur budget för avdelningen upprättas samt användning av nyckeltal. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur budget för avdelningen upprättas samt användning av nyckeltal. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. |
Eleven utför arbetet med mycket gott handlag. | Eleven utför arbetet med gott handlag. | Eleven utför arbetet med visst handlag. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. | Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån gällande lagar och andra bestämmelser. | Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. | Se Betyget E | Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. |
Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer. | Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer. | Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. |
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |