Drift, underhåll, säkerhet och miljö Kurskod: VAEDRT0 Poäng: 200
Kursen drift, underhåll, säkerhet och miljö omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Vattenkraftutbyggnadens miljöpåverkan samt de miljöfrämjande åtgärder som kraftföretagen vidtar.
- Kraftindustrins miljöpåverkan globalt.
- Underhåll av vattenkraftstationers huvudkomponenter enligt gällande rutiner.
- Drift och underhåll av alla huvudkomponenter i en vattenkraftstation.
- Driftåtgärder vid normal drift och driftåtgärder vid störningar i driften.
- Elsäkerhetsanvisningar (ESA) vars huvudsakliga syfte är att skydda personer från skada orsakad av elektrisk ström.
- Säkerhetsanvisningar för arbete i och invid kraftstationers och vattenmagasins vattenvägar.
- Dammsäkerhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. | Eleven beskriver utförligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. | Eleven beskriver översiktligt vattenkraftstationens huvudkomponenter och deras funktion dels var för sig, dels hur de samverkar för att göra produktion, transformation och överföring av elektrisk kraft möjlig. |
I beskrivningen gör eleven välgrundade och nyanserade kopplingar till relevanta fysikaliska principer. | I beskrivningen gör eleven välgrundade kopplingar till relevanta fysikaliska principer. | I beskrivningen gör eleven enkla kopplingar till relevanta fysikaliska principer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vattenkraftens inverkan på miljön nationellt och internationellt samt för de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte. | Dessutom redogör eleven utförligt för vattenkraftens inverkan på miljön nationellt och internationellt samt för de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte. | Dessutom redogör eleven översiktligt för vattenkraftens inverkan på miljön nationellt och internationellt samt för de åtgärder som vidtas och kan vidtas i miljöskyddande syfte. |
Eleven utför på elsäkert och personsäkert sätt avancerat arbete för normal drift och utför efter samråd med handledare driftåtgärder för upprätthållande av driften. | Eleven utför på elsäkert och personsäkert sätt arbete för normal drift och utför efter samråd med handledare driftåtgärder för upprätthållande av driften. | Eleven utför på ett elsäkert och personsäkert sätt enkelt arbete för normal drift och utför i samråd med handledare driftåtgärder för upprätthållande av driften. |
Se Betyget C | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare optimerat underhåll och optimerad drift. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare optimerat underhåll och optimerad drift. |
Eleven utför även avancerade störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning. | Eleven utför även störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning. | Eleven utför även enkla störningsanalyser för att vidta relevanta åtgärder vid störning. |
I arbetet använder eleven med säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet utrustningen på ett riktigt sätt. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett nyanserat fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven på ett ansvarsfullt sätt med andra samt använder ett enkelt fackspråk som fungerar för arbetsuppgiften. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med nyanserade omdömen. | Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det med enkla omdömen. |
Dessutom ger eleven förslag på hur arbetet kan förbättras. | - | - |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |