Yrkestrafik 1b Kurskod: TRAYRK01b Poäng: 300
Kursen yrkestrafik 1b omfattar punkterna 1–2 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Tekniska egenskaper och funktioner hos bromssystem, bromshjälpsystem och utrustningar på transportfordon.
- Kraftöverföring: motor, vridmoment, växellåda och differential.
- Begreppet yrkesmässig trafik och dess olika indelningar samt förutsättningar för gods- och persontrafik.
- Arbetstidsregler vid vägtransporter samt användning av utrustning för registrering och dokumentation.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar, och används i samband med, lastvikter på fordon, vägnätets bärighetsklassning och beräkning av lastvikter.
- Färdvägsplanering med hjälp av olika informationssystem.
- Krav och metoder för lastsäkring av gods och lastbärare.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar hantering och märkning av farligt gods.
- Frakthandlingar och anvisningar som reglerar gods och varudistribution.
- Agerande i kris, olyckssituationer och brand samt första hjälpen till skadade.
- Ergonomi, riskfyllda rörelser, arbetsställningar och förebyggande av fysiska skador.
- Kundrelationer och kvalitetsbegreppets innebörd i samband med transportuppdrag.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem. | Eleven beskriver utförligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem. | Eleven beskriver översiktligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av eftersatt underhåll. | Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av eftersatt underhåll. | Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av eftersatt underhåll. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar. | Dessutom beskriver eleven utförligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken. | Eleven beskriver utförligt de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken. | Eleven beskriver översiktligt de regler som begränsar arbetstiden vid vägtransporter samt hur de ska tillämpas i praktiken. |
Eleven gör, med gott resultat, beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet. | Eleven gör, med tillfredsställande resultat, beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet. | Eleven gör, med tillfredsställande resultat, enkla beräkningar av fordonets lastkapacitet i förhållande till vägars bärighet. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur last ska säkras samt ger välgrundade och nyanserade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur last ska säkras samt ger välgrundade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur last ska säkras samt ger enkla exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det. | Eleven beskriver också utförligt gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det. | Eleven beskriver också översiktligt gods med farliga egenskaper, hur det ska hanteras, riskerna med farligt gods och kravet på utbildning för att hantera det. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade. | Eleven beskriver utförligt risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade. | Eleven beskriver översiktligt risker i arbetsmiljön och ger i samråd med handledare hjälp till skadade. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lastbil och utrustning. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer. | Eleven redogör utförligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer. | Eleven redogör översiktligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundrelationer. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |