Fordonskombinationer – persontransporter Kurskod: TRAFOD0 Poäng: 100
Kursen fordonskombinationer – persontransporter omfattar punkterna 1–3 och 5–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Dragfordons och släpfordons olika kopplingsutrustningar.
- Gränsöverskridande trafik, mått och viktbestämmelser.
- Manövrering av fordonskombinationer för persontransporter.
- Körning med fordonskombinationer för persontransporter i olika och varierande trafikmiljöer på ett trafiksäkert och miljövänligt sätt.
- Sammankoppling och frånkoppling av släp samt åtgärder vid parkering.
- Släpfordonens bromssystem samt bromssystemens uppbyggnad och funktion.
- Säkerhetskontroll samt tillsyn och underhåll av fordonskombinationer.
- Lastviktsberäkningar på olika typer av fordonskombinationer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utrustningar som används för att koppla samman dragfordon och släpfordon samt redogör utförligt och nyanserat för hur dessa fordon kan kombineras. | Eleven beskriver utförligt utrustningar som används för att koppla samman dragfordon och släpfordon samt redogör utförligt för hur dessa fordon kan kombineras. | Eleven beskriver översiktligt utrustningar som används för att koppla samman dragfordon och släpfordon samt redogör översiktligt för hur dessa fordon kan kombineras. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för mått- och viktbestämmelser för trafik som går över landsgränser samt för skillnader mellan olika länder. | Dessutom redogör eleven utförligt för mått- och viktbestämmelser för trafik som går över landsgränser. | Dessutom redogör eleven översiktligt för mått- och viktbestämmelser för trafik som går över landsgränser. |
Se Betyget C | Eleven kör och manövrerar fordonskombinationer för persontransporter på ett trafiksäkert sätt i varierande trafikmiljöer. | Eleven kör och manövrerar fordonskombinationer för persontransporter på ett trafiksäkert sätt i enkla och varierande trafikmiljöer. |
Se Betyget C | Dessutom tillämpar eleven efter samråd med handledare ett körsätt som minimerar bränsleförbrukning. | Dessutom tillämpar eleven i samråd med handledare ett körsätt som minimerar bränsleförbrukning. |
Eleven utför efter samråd med handledare sammankoppling och frånkoppling av släp samt vidtar nödvändiga åtgärder vid parkering och motiverar utförligt åtgärderna. | Eleven utför efter samråd med handledare sammankoppling och frånkoppling av släp samt vidtar nödvändiga åtgärder vid parkering och motiverar översiktligt åtgärderna. | Eleven utför i samråd med handledare sammankoppling och frånkoppling av släp samt vidtar nödvändiga åtgärder vid parkering. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktionen hos släpfordons färdbroms- och parkeringsbromssystem. | Dessutom beskriver eleven utförligt funktionen hos släpfordons färdbroms- och parkeringsbromssystem. | Dessutom beskriver eleven översiktligt funktionen hos släpfordons färdbroms- och parkeringsbromssystem. |
Eleven utför också efter samråd med handledare trafiksäkerhetskontroll av fordonskombinationer samt vidtar vid behov åtgärder och motiverar dessa utförligt och nyanserat. | Eleven utför också efter samråd med handledare trafiksäkerhetskontroll av fordonskombinationer samt vidtar vid behov åtgärder och motiverar dessa utförligt. | Eleven utför också i samråd med handledare trafiksäkerhetskontroll av fordonskombinationer samt vidtar vid behov åtgärder och motiverar dessa översiktligt. |
I arbetet gör eleven, med gott resultat, lastviktsberäkningar på fordonskombinationer samt värderar resultatet med nyanserade omdömen. | I arbetet gör eleven, med tillfredsställande resultat, lastviktsberäkningar på fordonskombinationer samt värderar resultatet med enkla omdömen. | I arbetet gör eleven, med tillfredsställande resultat, enkla lastviktsberäkningar på fordonskombinationer samt värderar resultatet med enkla omdömen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven tar ansvar för passagerare, deras egendom samt för fordon och utrustning. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Se Betyget E | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |