Tillämpad programmering Kurskod: TIATIL00S Poäng: 100
Kursen tillämpad programmering omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt kunskapsområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Begrepp, teorier, modeller och metoder inom programmering.
- Förmåga att lösa problem i en datavetenskaplig kontext.
- Tillämpningar inom valt kunskapsområde, till exempel industriell programmering, spelprogrammering, utveckling av administrativa system eller pedagogiska program, applikationsutveckling eller som hjälpmedel för att skapa eller bearbeta bild, ljud och film.
- Hur tillämpad programmering kan användas som verktyg i behandlingen av omfångsrika problemsituationer. Programmeringens möjligheter och begränsningar i dessa situationer.
- Konsekvenser av tillämpad programmering för det valda kunskapsområdet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
I sitt arbete använder eleven med säkerhet grundläggande datavetenskapliga begrepp, teorier och modeller inom valt kunskapsområde. | Se Betyget E | I sitt arbete använder eleven med viss säkerhet grundläggande datavetenskapliga begrepp, teorier och modeller inom valt kunskapsområde. |
Eleven identifierar och formulerar efter samråd med handledare ett avancerat problem inom valt kunskapsområde. | Eleven identifierar och formulerar efter samråd med handledare ett problem inom valt kunskapsområde. | Eleven identifierar och formulerar i samråd med handledare ett enkelt problem inom valt kunskapsområde. |
Se Betyget C | Eleven väljer och använder efter samråd med handledare lämpliga algoritmer och lösningsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet. | Eleven väljer och använder i samråd med handledare lämpliga algoritmer och lösningsmetoder samt dokumenterar arbetet och resultatet. |
Dessutom löser eleven med hjälp av programmering problemet inom valt område med ett gott resultat. | Se Betyget E | Dessutom löser eleven med hjälp av programmering problemet inom valt område med ett tillfredsställande resultat. |
Eleven för ett välgrundat och nyanserat resonemang utifrån en analys av tillämpningens konsekvenser för sitt valda kunskapsområde. | Eleven för ett välgrundat resonemang utifrån en analys av tillämpningens konsekvenser för sitt valda kunskapsområde. | Eleven för ett enkelt resonemang utifrån en analys av tillämpningens konsekvenser för sitt valda kunskapsområde. |