Värmelära Kurskod: SYSVÄM0 Poäng: 100
Kursen värmelära omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 6.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Sambanden mellan värme och andra former av energi. Begrepp inom termodynamiken, till exempel värmeöverföring, temperatur, energiomvandling och tryck.
- Metoder för och tillämpning av energi- och effektberäkningar.
- Dimensionering av rör- och luftkanalsystem, värmare och köldbärarsystemens luftkylare samt flöden och tryckfall i dessa.
- Effektiv energianvändning för byggnader.
- Enkla systemritningar, ritningssymboler och beteckningar samt hur de används för att beskriva system.
- Produktinformation, beräkningshandböcker, schabloner, lathundar, datorprogram och beräkningsmetoder samt hur de används för att utföra beräkningar av system.
- Bygglagstiftning för att uppfylla samhällets krav på energihushållning, hälsa och säkerhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. | Eleven beskriver utförligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. | Eleven beskriver översiktligt funktionen och konstruktionen hos olika energitekniska system. |
I beskrivningen redogör eleven utförligt och nyanserat för termodynamikens lagar. | I beskrivningen redogör eleven utförligt för termodynamikens lagar. | I beskrivningen redogör eleven översiktligt för termodynamikens lagar. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. | Dessutom beskriver eleven utförligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. | Dessutom beskriver eleven översiktligt en effektiv och miljövänlig energianvändning i energitekniska system. |
Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i komplexa system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar samt komplexa beräkningsmetoder så att systemen följer bygglagstiftningen. | Eleven beräknar behov av värme- och kyleffekter i system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar samt enkla beräkningsmetoder så att systemen följer bygglagstiftningen. | Eleven uppskattar behov av värme- och kyleffekter i enkla system genom att använda vedertagna schabloner och lathundar så att systemen följer bygglagstiftningen. |
Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar med nyanserade omdömen och ger förslag på hur systemet kan energioptimeras. | Dessutom värderar eleven resultatet av sina beräkningar med nyanserade omdömen och redogör utförligt för hur man dimensionerar systemen. | Dessutom värderar eleven resultatet av sina uppskattningar med enkla omdömen och redogör översiktligt för hur man dimensionerar systemen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur man dimensionerar systemen. | - | - |