Sprinklerteknik 1 Kurskod: SPNSPR01 Poäng: 100
Kursen sprinklerteknik 1 omfattar punkterna 1–5 och 7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Anläggningar, system, apparater och komponenter för sprinkler samt deras uppbyggnad och funktion.
- Sprinklercentraler.
- Material i rör, komponenter och apparater.
- Placering och förläggningssätt av rör.
- Val och användning av lämpliga verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel vid montering av rör.
- Korrosionsskydd i material vid inre och yttre påverkan.
- Planering och organisering av arbetsplatsen och arbetsuppgiften vid arbete med sprinklerinstallationer.
- Grundläggande hantverksteknik vid montering med lämpliga verktyg och maskiner för material och förläggningssätt.
- Ritningsläsning och arbetsbeskrivning specifikt för sprinkler.
- Praktisk tillämpning av fogningsteknik, till exempel rillning och gängfogar.
- Måttsättning, avsättning och fogberedning vid montering.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. | Dessutom redogör eleven utförligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. | Eleven beskriver utförligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. | Eleven beskriver översiktligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper. | Eleven redogör utförligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper. | Eleven redogör översiktligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper. |
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. |
I planeringen och utförandet väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. | Se Betyget E | I planeringen och utförandet väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. | Eleven utför i samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med välgrundade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |