Idrottsspecialisering 1 Kurskod: SPEIDS31 Poäng: 100
Kursen idrottsspecialisering 1 omfattar punkterna 1–5 och 7–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper inom specifik idrott.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Regler, taktik och teknik inom specifik idrott vid träning och tävling.
- Den specifika idrottens utveckling nationellt och internationellt samt Riksidrottsförbundets organisation och idrottens finansiering.
- Faktorer som möjliggör en hälsosam prestationsutveckling till exempel sambandet mellan fysiologisk träning och teknikträning samt kopplingen till idrottspsykologi.
- Träningsmetoders betydelse för individens utveckling i specifik idrott.
- Planering, genomförande och utvärdering av individuellt utformade träningsprogram.
- Krav och kapacitetsanalys i specifik idrott.
- Vanligt förekommande skador inom specifik idrott och omhändertagande vid akut skada.
- Individers olika inställning till träning och tävling, till exempel olika förväntningar och mål.
- Kommunikation och samarbete som syftar till utveckling av idrottsresultat.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför, med säkerhet och efter samråd med lärare specifik idrott tekniskt och taktiskt med god precision och kontroll. | Eleven genomför, med viss säkerhet och efter samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med precision och kontroll. | Eleven genomför, med viss säkerhet och i samråd med lärare, specifik idrott tekniskt och taktiskt med viss precision och kontroll. |
I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med säkerhet i nya miljöer. | Se Betyget E | I tränings- och tävlingssituationer agerar eleven med viss säkerhet i nya miljöer. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet. | Eleven beskriver utförligt, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet. | Eleven beskriver översiktligt, utifrån tränings- och tävlingssituationer, träningsmetoder och teorier som kan användas för att utveckla idrottsutövandet. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp. | Se Betyget E | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp. |
Se Betyget C | Eleven planerar och genomför efter samråd med lärare sin träning. | Eleven planerar och genomför i samråd med lärare sin träning. |
Se Betyget C | Se Betyget E | I träningen prövar eleven olika metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vid träning och tävling tar eleven också ansvar för att förebygga skador och ohälsa. |
Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier samt föreslår alternativa metoder för att förbättra resultatet. | Eleven utvärderar metoderna med nyanserade omdömen utifrån resultat och teorier. | - |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat. | Dessutom diskuterar eleven utförligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt hur olika uppfattningar i tränings- och tävlingssammanhang har betydelse för prestationsförmåga och idrottsliga resultat. |
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet i tränings- och tävlingssituationer. | Se Betyget E | Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet i tränings- och tävlingssituationer. |
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |