Skötsel av utemiljöer – specialisering Kurskod: SKÖSKÖ00S Poäng: 100
Kursen skötsel av utemiljöer – specialisering omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper inom valt specialområde.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Fördjupning inom valt specialområde, till exempel golfbanor, kyrkogårdar och historiska park- och trädgårdsmiljöer.
- Skötselplaner och ekonomi inom valt specialområde.
- Organisation, planering och genomförande av arbetsuppgifter inom skötsel och underhåll av gröna utemiljöer inom valt specialområde.
- Speciella arbetsuppgifter beroende på arbetsplatsen och grönytans funktion.
- Förebyggande och direkta växtskyddsåtgärder samt miljöaspekter i samband med växtskyddsarbete och ogräshantering.
- Arbete med aktuell teknisk utrustning och med hantverksmässig teknik.
- Bemötande och information till besökare i samband med skötselarbete inom valt specialområde.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med grönyteskötsel inom valt specialområde.
- Lagar och andra bestämmelser inom valt specialområde, till exempel miljölagstiftning, kulturmiljölagen och begravningslagen.
- Bedömning av resultatet, både estetiskt och funktionellt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat. | Eleven redogör utförligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat. | Eleven redogör översiktligt för olika skötselåtgärder med hänsyn till växternas biologi, kondition och funktion samt till växtplats och klimat. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade jämförelser av olika skötselåtgärder samt beskriver utförligt och nyanserat växters reaktioner på de olika åtgärderna. | Dessutom gör eleven välgrundade jämförelser av olika skötselåtgärder samt beskriver utförligt växters reaktioner på de olika åtgärderna. | Dessutom gör eleven enkla jämförelser av olika skötselåtgärder samt beskriver översiktligt växters reaktioner på de olika åtgärderna. |
Se Betyget C | Eleven tolkar efter samråd med handledare skötselplaner. | Eleven tolkar i samråd med handledare skötselplaner. |
Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en genomarbetad skötselplan och motiverar utförligt och nyanserat sina förslag i den. | Dessutom upprättar eleven efter samråd med handledare en genomarbetad skötselplan och motiverar utförligt sina förslag i den. | Dessutom upprättar eleven i samråd med handledare en enkel skötselplan och motiverar översiktligt sina förslag i den. |
I skötselplanen gör eleven också en avancerad ekonomisk kalkyl. | I skötselplanen gör eleven också en ekonomisk kalkyl. | I skötselplanen gör eleven också en enkel ekonomisk kalkyl. |
Se Betyget C | Eleven organiserar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde. | Eleven organiserar och genomför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom valt specialområde. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och handredskap. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och handredskap. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. |
Resultatet av arbetet är gott vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande vad gäller estetik och hantverksmässigt utförande. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom det valda specialområdet samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom det valda specialområdet samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de handredskap som används inom det valda specialområdet samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |