Beskärning och trädvård Kurskod: SKÖBEK0 Poäng: 100
Kursen beskärning och trädvård omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Grundprinciperna för beskärning och växternas reaktion på beskärning vid uppbyggnads-, föryngrings- och underhållsbeskärning.
- Faktorer som påverkar växtlighetens vitalitet i stadsmiljö.
- Beskärningstidpunkt för olika växtslag.
- Smittspridning i samband med beskärning.
Arbetsuppgifter
- Trädvårdsplaner som underlag för planering av arbetsuppgifter.
- Arbete med beskärning av fruktträd, träd, buskar och häckar.
- Användning av verktyg och annan teknisk utrustning samt vård av beskärningsutrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Arbetsmiljö och säkerhet samt ergonomi i samband med beskärning och trädvårdsarbete.
- Bestämmelser i samband med arbete på hög höjd.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. | Eleven redogör utförligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. | Eleven redogör översiktligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning. | Dessutom redogör eleven utförligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning. |
Se Betyget C | Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven tolkar i samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen beskriver eleven utförligt och nyanserat trädens kondition, identifierar med säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade och nyanserade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. | I planeringen beskriver eleven utförligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. | I planeringen beskriver eleven översiktligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger enkla förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. |
Se Betyget C | Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård. | Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare beskärning och trädvård. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och verktyg. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg. |
Se Betyget C | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |