Renen och dess naturmiljö 1 Kurskod: RENREN01 Poäng: 100
Kursen omfattar punkterna 1, 3 och 10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. Dess betydelse som kulturbärare i det samiska samhället både traditionellt och i nutid.
- Rennäringens historiska utveckling. Övergång från vildrensjakt till tamrenskötsel. Faktorer som påverkat och påverkar utvecklingen.
- Traditionella och nyare former av binäringar som ingår i rennäringen.
- Renens utseende, familjetillhörighet, släkte, art och underarter samt anpassning till arktiskt klimat.
- Renens anatomi och fysiologi.
- Renens livsprocesser inklusive andning. Renens funktionella byggnad.
- Renens naturliga miljö och beteenden inom olika åldersgrupper och kön under året.
- Växter som ingår i renens foderval under olika årstider och renens årstidsland.
- Val av betesväxter under året samt växtförhållanden i olika landskapstyper och årstidsland.
- Samisk terminologi inom rennäringen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. | Eleven redogör utförligt för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. | Eleven redogör översiktligt för rennäringens omfattning samt ekonomiska och sociala betydelse. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt och nyanserat för dess betydelse som kulturbärare. | Eleven beskriver även utförligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör utförligt för dess betydelse som kulturbärare. | Eleven beskriver även översiktligt rennäringens historiska utveckling, förändringar och utvecklingsmöjligheter samt redogör översiktligt för dess betydelse som kulturbärare. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat binäringar som ingår i rennäringen. | Dessutom beskriver eleven utförligt binäringar som ingår i rennäringen. | Dessutom beskriver eleven översiktligt binäringar som ingår i rennäringen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. | Eleven redogör utförligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. | Eleven redogör översiktligt för renens utseende, underarter, utbredningsområde och biologi samt för faktorer som påverkar dess kondition och hälsa. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för renens foderval och årstidsland. | Dessutom redogör eleven utförligt för renens foderval och årstidsland. | Dessutom redogör eleven översiktligt för renens foderval och årstidsland. |
Eleven identifierar, beskriver och namnger med säkerhet olika växter som ingår i renens foderval. | Se Betyget E | Eleven identifierar, beskriver och namnger med viss säkerhet olika växter som ingår i renens foderval. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen. | Se Betyget E | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi som berör renen och rennäringen. |