Renen och rennäringen 2 Kurskod: RENREE02 Poäng: 100
Kursen omfattar punkterna 3–8 och 10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Renens anatomi.
- Renens styckningsdetaljers och de inre organens utseende samt användningsområde vid tillagning och förädling.
- Organisering av arbetsuppgifter inom samebyn, siidagruppen, hushållet och familjen.
- Arbetsuppgifter som ingår i rennäringen under olika delar av året: renskiljning, kalvmärkning och samling av ren. Utfodring, tämjning, bevakning och flyttning samt andra verksamheter som berör rennäringen.
- Finstyckning av grovstyckade styckningsdetaljer.
- Rök-, tork- och övriga vidareförädlingsmetoder för renprodukter.
- Hantering och förvaring av renprodukter.
- Praktisk hygien och egenkontroll.
- Planering och organisation av arbetet.
- Fordon, utrustning, hjälpmedel och anläggningar.
- Ergonomi, säkerhet och miljöhänsyn.
- Etisk hantering av renen. Åtgärder för att förebygga skador hos renen.
- Lagar och andra bestämmelser som rör livsmedelshantering, hantering och transport av ren samt hjälpmedel och övrig utrustning.
- Samisk terminologi inom rennäringen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat djurens anatomi samt redogör utförligt och nyanserat för styckningsdetaljernas användningsområden. | Eleven beskriver utförligt djurens anatomi samt redogör utförligt för styckningsdetaljernas användningsområden. | Eleven beskriver översiktligt djurens anatomi samt redogör översiktligt för styckningsdetaljernas användningsområden. |
Eleven utför efter samråd med handledare komplexa arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. | Eleven utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter som ingår i rennäringens verksamhet. |
Se Betyget C | Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför efter samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. | Eleven kör även fordon på ett säkert sätt samt utför i samråd med handledare funktions- och säkerhetskontroller vid användning av maskiner och redskap. |
Dessutom hanterar eleven med säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. | Se Betyget E | Dessutom hanterar eleven med viss säkerhet produkter från ren med hänsyn till produktkvalitet, smittspridning och hygien. |
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. | Eleven gör välgrundade reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. | Eleven gör enkla reflektioner över hur hanteringen påverkar produktkvaliteten. |
I arbetet följer eleven med säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med mycket gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. | I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med gott handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. | I arbetet följer eleven med viss säkerhet arbetsinstruktioner samt sköter och hanterar med visst handlag djur, utrustning, anläggningar och andra hjälpmedel. |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är gott. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår och resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt, säkert och etiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör rennäringen. |
I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med säkerhet samisk terminologi. | Se Betyget E | I sina beskrivningar, redogörelser och reflektioner använder eleven med viss säkerhet samisk terminologi. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |