Reception 2 Kurskod: RECREC02 Poäng: 100
Kursen reception 2 omfattar punkterna 1 och 3–7 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 3 och 5–7. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering och utförande av receptionsarbete, till exempel incheckning, rumstilldelning, utcheckning och kassaarbete.
- Marknadsföring, produktkännedom och försäljning av hotellets tjänster.
- Hotellbokningssystem och andra bokningskanaler.
- Bokning av enskilda gäster.
- Utformning av bokningsbekräftelse och faktureringsunderlag samt deras avtalsrättsliga innebörd.
- Lönsamhetsberäkning, prisoptimering och prissättning av hotellets tjänster.
- Lojalitetsprogram och företagsavtal.
- Miljö- och kvalitetsarbete inom avdelningen.
- Arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med gällande lagar och andra bestämmelser.
- Första hjälpen, förebyggande av olycksfall samt handlingsplaner vid brand, hot och fara.
- Gästservice, till exempel att söka och förmedla turistinformation samt föreslå olika aktiviteter med tanke på målgrupp.
- Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
- Hantering av positiva och negativa gästreaktioner.
- Kommunikation och samverkan mellan företagets avdelningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat yrkesroller, arbetsuppgifter och grunderna för prisoptimering, lönsamhetsberäkning och marknadsföring. | Eleven beskriver utförligt yrkesroller, arbetsuppgifter och grunderna för prisoptimering, lönsamhetsberäkning och marknadsföring. | Eleven beskriver översiktligt yrkesroller, arbetsuppgifter och grunderna för prisoptimering, lönsamhetsberäkning och marknadsföring. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området reception, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare varierande arbetsuppgifter inom området reception, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Se Betyget C | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven för handlingsplaner vid brand, hot och fara samt utför efter samråd med handledare första hjälpen. | Dessutom redogör eleven för handlingsplaner vid brand, hot och fara samt utför i samråd med handledare första hjälpen. |
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. | Se Betyget E | Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp, kulturella skillnader och gäster med särskilda behov. |
Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. | Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. | Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika kund- och gästsituationer. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. | Se Betyget E | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. |
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |