Produktionsutrustning 3 Kurskod: PRUPRD03S Poäng: 100
Kursen produktionsutrustning 3 omfattar punkterna 1, 3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Arbete med och vård av vald produktionsutrustning och kringutrustning, till exempel verktyg, maskiner, produktionsmoduler och styrteknisk utrustning, enligt gällande säkerhetsföreskrifter.
- Funktion och konstruktion hos produktionsutrustning och kringutrustning.
- Funktionskontroll och mätningar av produktionsutrustning och kringutrustning.
- Dimensionering och tekniska beräkningar.
- Användningsområden för relevant produktionsutrustning och kringutrustning.
- Begrepp, metoder och tekniker som används för produktionsutrustning och kringutrustning.
- Teknisk beskrivning av produktionsutrustning och kringutrustning.
- Materialegenskaper, materials beteckningssystem och materialets betydelse för funktion och kvalitet hos samt tillverkning av produktionsutrustning, kringutrustning och produkter.
- Mätning, dokumentation och bedömning av kvaliteten på utfört arbete.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning i samråd med handledare. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare arbetsuppgifter i produktionsutrustning och kringutrustning, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag. |
Dessutom genomför eleven med säkerhet funktionskontroll, mätningar, dimensioneringar och beräkningar. | Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll, mätningar, dimensioneringar och beräkningar. | Dessutom genomför eleven med viss säkerhet funktionskontroll, mätningar, dimensionering och beräkningar. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Se Betyget E | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för det använda materialet och dess egenskaper och beteckningssystem samt för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör utförligt för det använda materialet och dess egenskaper och beteckningssystem samt för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. | Eleven redogör översiktligt för det använda materialet och dess egenskaper och beteckningssystem samt för teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur dessa faktorer i arbetsprocessen har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör också utförligt för hur dessa faktorer i arbetsprocessen har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör också översiktligt för hur dessa faktorer i arbetsprocessen har påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |