Industriell mätteknik – grund Kurskod: PRUIND0 Poäng: 50
Kursen industriell mätteknik – grund omfattar punkterna 1–3, 5–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Hantering av för verksamheten relevant mätutrustning samt planering och organisation i samband med användandet.
- Standarder, bestämmelser och utrustningar för säkerhet beträffande människor, mätutrustning och mätobjekt.
- Tolkning och användning av mätresultat inom aktuell verksamhet för lämpliga korrigerande åtgärder.
- Funktion och grundprinciper hos olika utrustningar och komponenter som används vid industriell mätning, till exempel givare, mätmaskiner och multimeter.
- Egenkontroll av mätinstrument, kalibrering, mätnoggrannhet, mätfel, toleranser, spridning och andra relevanta statistiska mått.
- Relevanta egenskaper hos mätobjektet som i kombination med använda mätdon påverkar resultatet.
- Funktionskontroll samt vård av den utrustning som tillämpas inom verksamheten.
- Tekniker, enheter och terminologi vid industriell mätning av för verksamheten relevanta storheter, till exempel längd, tryck, flöde, temperatur, elasticitet, böjning, vinkel samt nivå.
- Enheter och mättekniska begrepp för såväl elektriska som mekaniska storheter inom olika tillämpningar.
- Mätningens betydelse för ekonomi, kvalitet och miljö.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter efter samråd med handledare. | Eleven planerar och organiserar arbetsuppgifter i samråd med handledare. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, kravspecifikationer och säkerhetsföreskrifter. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare arbetsuppgifter med mätutrustning och kringutrustning, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare arbetsuppgifter med mätutrustning och kringutrustning, i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och utrustningsbeskrivningar. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert både för eleven själv och andra samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Se Betyget E | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa faktorer samt resultatet av mätningar påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa faktorer samt resultatet av mätningar påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa faktorer samt resultatet av mätningar påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen samt den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven använder med säkerhet korrekt fackspråk. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet korrekt fackspråk. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |