Dramapedagogik Kurskod: PEGDRA0 Poäng: 100
Kursen dramapedagogik omfattar punkterna 1–3 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Användning, organisation och uppföljning av dramapedagogiska övningar i pedagogiska sammanhang.
- Utveckling av fantasi och föreställningsförmåga genom dramapedagogiska övningar.
- Identiteter och roller i samspel.
- Olika former av rollspel.
- Människors samspel i grupp.
- Drama som konflikthanteringsmetod.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat dramapedagogiska övningar. | Eleven beskriver utförligt dramapedagogiska övningar. | Eleven beskriver översiktligt dramapedagogiska övningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för betydelsen av dessa i pedagogiska sammanhang. | Dessutom redogör eleven utförligt för betydelsen av dessa i pedagogiska sammanhang. | Dessutom redogör eleven översiktligt för betydelsen av dessa i pedagogiska sammanhang. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, dramapedagogiska övningar utifrån syfte och mål. |
I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. | - | - |
Utifrån planeringen genomför eleven övningarna efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Utifrån planeringen genomför eleven övningarna efter samråd med handledare. | Utifrån planeringen genomför eleven övningarna i samråd med handledare. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor. | Se Betyget E | I arbetet interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor. |
Dessutom utvärderar eleven övningarna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. | Dessutom utvärderar eleven övningarna med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | Dessutom utvärderar eleven övningarna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med dramapedagogiska övningar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med dramapedagogiska övningar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med dramapedagogiska övningar. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |