Vårdpedagogik och handledning Kurskod: PEAVÅD0 Poäng: 100
Kursen vårdpedagogik och handledning omfattar punkterna 3–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Hur samtalssituationer påverkas av patienter och brukare, vårdpersonal och omgivningen.
- Kunskap och kompetens inom vård och omsorg.
- Handledningsprocessens olika delar: inventering, planering, genomförande och utvärdering.
- Rollen som pedagog och handledare.
- Innebörden av olika begrepp och teorier inom området pedagogik, kommunikation, handledning och samtalsmetodik. Olika former av handledning.
- Pedagogiska metoder vid handledning.
- Handledningsuppgifter, till exempel hjälp med motivationsarbete.
- Lärande- och bedömningssamtal.
- Kommunikationens betydelse för mötet mellan patienter och brukare och personal.
- Avsikter med och utförande av kvalitetsarbete inom vård och omsorg.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen. | Eleven diskuterar utförligt hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen. | Eleven diskuterar översiktligt hur en samtalssituation påverkas av patienten och brukaren, vårdpersonalen och omgivningen. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas. | Dessutom beskriver eleven utförligt den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas. | Dessutom beskriver eleven översiktligt den pedagogiska funktion som personal har och hur den kan utvecklas. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer. | Eleven beskriver också utförligt handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer. | Eleven beskriver också översiktligt handledningsprocessens olika delar, rollen som pedagog och handledare samt det handledande samtalets betydelse i vård- och omsorgssituationer. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande pedagogiska teorierna. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande pedagogiska teorierna. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande pedagogiska teorierna. |
Dessutom ger eleven flera exempel på pedagogiska metoder. | Se Betyget E | Dessutom ger eleven några exempel på pedagogiska metoder. |
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål samt anpassar vid behov uppgifterna till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål. | Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, handledningsuppgifter utifrån syfte och mål. |
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål. | Se Betyget E | I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål. |
Se Betyget C | Dessutom skapar eleven efter samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer. | Dessutom skapar eleven i samråd med handledare möjligheter för människor att delta i olika situationer. |
När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen utifrån syfte och uppsatta mål samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen utifrån syfte och uppsatta mål. | När uppgiften är genomförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen utifrån syfte och uppsatta mål. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare. | Eleven redogör utförligt för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare. | Eleven redogör översiktligt för kvalitetsarbetets betydelse för personal, patienter och brukare. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |