Gehörs- och musiklära 1 Kurskod: MUIGEH01 Poäng: 100
Kursen gehörs- och musiklära 1 omfattar punkterna 1–5 och 9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1–3. I kursen behandlas grundläggande färdigheter i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Musiklära med föredragsbeteckningar, skalor, intervall, notation, notationspraxis, ackord och harmonisering.
- Grundläggande musikteoretiska begrepp i en eller flera genrer samt jämförelse av de olika genrernas musikteoretiska begrepp.
- Gehörsträning av puls, rytm, melodi, harmoni och form.
- Grundläggande satslära och harmonisk analys.
- Notering av klingande musik.
- A prima vista-träning.
- Aktivt lyssnande och diskussion om musikframförande.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för musiklära. | Eleven redogör utförligt för musiklära. | Eleven redogör översiktligt för musiklära. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet och redogör utförligt och nyanserat för några enkla musikaliska former. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör utförligt för några enkla musikaliska former. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet och redogör översiktligt för några enkla musikaliska former. |
I redogörelsen gör eleven en välgrundad och nyanserad jämförelse av de musikaliska formerna samt använder med säkerhet musikteoretiska begrepp. | I redogörelsen använder eleven med viss säkerhet musikteoretiska begrepp. | I redogörelserna använder eleven med viss säkerhet vanliga musikteoretiska begrepp. |
Eleven utför med säkerhet gehörsövningar, noterar klingande musikexempel med vedertagen notationspraxis och gör komplexa musikaliska analysuppgifter i olika genrer och med lämplig analysmodell. | Eleven utför med viss säkerhet gehörsövningar, noterar klingande musikexempel och gör musikaliska analysuppgifter i olika genrer. | Eleven utför med viss säkerhet enkla gehörsövningar, noterar enkla klingande musikexempel och gör enkla musikaliska analysuppgifter i olika genrer. |
Eleven skriver och läser med säkerhet noter i två klaver samt musicerar efter noter i minst två klaver. | Eleven skriver och läser med viss säkerhet noter i två klaver samt musicerar efter noter i en klav. | Eleven skriver och läser med viss säkerhet noter i två klaver. |
Eleven sjunger efter notbilder och på gehör med god kvalitet när det gäller rytm, melodi, harmonik och form. | Eleven sjunger efter enkla notbilder och på gehör med tillfredsställande kvalitet när det gäller rytm, melodi, harmonik och form. | Eleven sjunger med stöd efter enkla notbilder och på gehör. |
Se Betyget C | I sitt musicerande kopplar eleven ihop gehör och musikteori. | - |
Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp samt ger förslag på hur musicerandet kan förbättras. | Eleven värderar med nyanserade omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp. | Eleven värderar med enkla omdömen sitt musicerande med hjälp av musikteoretiska begrepp. |