Kinesiska 7 Kurskod: MODZHO07 Poäng: 100
Kursen kinesiska 7 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Aktuella och kända ämnesområden; intressen; vardagliga situationer; aktiviteter och händelseförlopp; relationer och etiska frågor; åsikter, erfarenheter, känslor och framtidsplaner.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
Muntlig reception
- Talat språk, även med viss regional och social färgning, som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande, även via film och andra medier.
- Samtal och sammanhängande talat språk, till exempel dialoger och intervjuer.
- Skönlitteratur och annan fiktion, även i dramatiserad form, samt sånger och dikter.
- Olika typer av information och meddelanden, även nyheter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa lyssnande till framställningens form, innehåll och syfte.
- Olika sätt att söka, välja och värdera innehållet i talat språk från internet och andra medier.
- Språkliga företeelser, i det språk eleverna möter, till exempel uttal och intonation, grammatiska strukturer samt ord med olika stilvärde.
- Hur talat språk varieras för olika syften och sammanhang.
- Hur sammanbindande ord och andra uttryck används för att skapa struktur och språkligt sammanhängande helheter.
- Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
Muntlig produktion och interaktion
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal. Diskussion och argumentation samt samtal för kontakt och kommunikation i olika situationer.
- Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar, samt för att bidra till och aktivt medverka i samtal, till exempel genom att ge bekräftelse, ställa följdfrågor och ta initiativ till nya frågeställningar eller ämnesområden.
- Språklig säkerhet när det gäller uttal och intonation, fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer, för att skapa tydlighet, variation och flyt.
- Bearbetning av egna och andras muntliga framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem till syfte, mottagare och situation.
- Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Skriftlig reception (förenklade kinesiska tecken)
- Texter som är instruerande, beskrivande, berättande, diskuterande och kontaktskapande.
- Berättelser och annan fiktion samt exempel på äldre litteratur.
- Enkel sakprosa av olika slag och med olika syften, till exempel nyheter.
- Strategier för att uppfatta detaljer och förstå sammanhang samt för att anpassa läsning till textens form, innehåll och syfte.
- Strategier för att välja och använda hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och ordböcker av olika slag.
- Olika sätt att söka och välja texter samt värdera innehållet i texter.
- Hur sammanbindande ord och fraser används för att skapa struktur och språklig sammanhängande helheter i de texter eleverna möter.
- Hur texter varieras utifrån olika syften och sammanhang.
Skriftlig produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken)
- Instruktioner, berättelser och beskrivningar i sammanhängande skrift. Skrivande för kontakt och kommunikation i olika situationer.
- Strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar.
- Hur vanligt förekommande förenklade tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
- Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
- Språklig säkerhet för att skapa tydlighet, variation och anpassning till syfte, mottagare och situation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i talad kinesiska i måttligt tempo. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i talad kinesiska i måttligt tempo. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i talad kinesiska i måttligt tempo. |
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan väljer och använder eleven i viss utsträckning strategier för lyssnande. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i den talade kinesiskan väljer och använder eleven någon strategi för lyssnande. |
Eleven väljer talad kinesiska från olika medier, samt använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer talad kinesiska från olika medier, samt använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer talad kinesiska från olika medier och använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
I muntliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och sammanhängande. | I muntliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I muntliga framställningar i olika genrer formulerar sig eleven enkelt, begripligt och relativt sammanhängande. |
Eleven formulerar sig även med flyt och med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | - | - |
Se Betyget C | Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | - |
För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör välgrundade förbättringar. | Se Betyget E | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enkla förbättringar. |
I muntlig interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I muntlig interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven begripligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven förstår såväl helhet som detaljer i enkla texter om kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i enkla texter om kända ämnen. | Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i enkla texter om kända ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att välgrundat redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för, diskutera och kommentera innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet. |
Se Betyget C | För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna, väljer och använder eleven i viss utsträckning lässtrategier. | För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna väljer och använder eleven någon lässtrategi. |
Eleven väljer texter från olika medier och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter från olika medier och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. | Eleven väljer texter från olika medier och använder med viss relevans det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven skriver med hjälp av digitala hjälpmedel och i viss utsträckning även för hand. |
I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven relativt varierat, tydligt och relativt sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. | I skriftliga framställningar med förenklade tecken formulerar sig eleven enkelt, begripligt och till viss del sammanhängande. |
Se Betyget C | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör välgrundade förbättringar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation, bearbetar eleven egna framställningar och gör enkla förbättringar. |
I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven tydligt och med visst flyt samt med viss anpassning till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven relativt tydligt och enkelt samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. | I skriftlig interaktion med förenklade tecken uttrycker sig eleven begripligt och enkelt. |
Dessutom väljer och använder eleven väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. | Dessutom väljer och använder eleven fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom väljer och använder eleven i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven kommenterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och inom områden där kinesiska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där kinesiska används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |