Textkommunikation Kurskod: MEETET0 Poäng: 100
Kursen textproduktion omfattar punkterna 4, 5 och 7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Produktion och analys av journalistiska texter grundade på fakta och saklighet utifrån journalistikens principer.
- Produktion och analys av informationstexter och reklamtexter utifrån informationens och reklamens behov.
- Grundläggande journalistiska och reklaminriktade arbetssätt, till exempel intervjuer och research.
- Språk och uttryck i textproduktioner riktade mot olika målgrupper, till exempel hur semiotik, retorik och dramaturgi används när budskap formuleras.
- Skillnader i arbetssätt och innehåll inom extern och intern information.
- Informationssökning via olika kanaler, källor och digitala medietillämpningar samt grundläggande metoder för kritisk granskning av deras relevans och trovärdighet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade och nyanserade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap. | Eleven för, utifrån olika textexempel, välgrundade resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap. | Eleven för, utifrån olika textexempel, enkla resonemang om texten som uttrycksmedel utifrån texttyp, syfte, mottagare och textens förmåga att bära budskap. |
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper. | Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper. | Dessutom drar eleven enkla slutsatser om olika texters påverkan på olika målgrupper. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation. | Eleven redogör utförligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation. | Eleven redogör översiktligt för skillnaderna mellan intern och extern kommunikation. |
Se Betyget C | Eleven producerar faktabaserade och sakliga journalistiska texter. | Eleven producerar faktabaserade och sakliga enkla journalistiska texter. |
Dessutom producerar eleven avancerade texter med informativt och reklaminriktat innehåll. | Dessutom producerar eleven texter med informativt och reklaminriktat innehåll. | Dessutom producerar eleven enkla texter med informativt och reklaminriktat innehåll. |
I arbetet använder eleven med säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet något journalistiskt och reklamorienterat arbetssätt. |
Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en god språklig kvalitet och innehåller väl valda uttrycksformer. | Texterna som eleven producerar är anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet. | Texterna som eleven producerar är till viss del anpassade till genren och till syfte och målgrupp samt uppvisar en tillfredsställande språklig kvalitet. |
Eleven använder med säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med nyanserade omdömen utifrån deras relevans och användbarhet. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med enkla omdömen utifrån deras relevans och användbarhet. |