Människans språk 1 Kurskod: MÄKMÄK01 Poäng: 100
Kursen människans språk 1 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Språk och språkfamiljer i världen, majoritets- och minoritetsspråk. Var och hur språken används och deras typiska egenskaper.
- Språklig evolution och språkhistoria. Teorier kring språkets ursprung. Hur språk uppstår, utvecklas och förändras samt hur och varför de slutar att användas.
- Olika språks uppbyggnad, till exempel vad gäller ljudsystem och satsmönster, samt relevanta begrepp och metoder.
- Andra typer av språk och kommunikation, till exempel kroppsspråk, teckenspråk och konstgjorda språk.
- Språkutveckling och hur man lär sig språk. Första- och andraspråksinlärning samt vad det innebär att kunna ett språk. Olika hjälpmedel och metoder som stödjer språkinlärning.
- Språklig mångfald i samhället och hos individen samt tvåspråkighet och flerspråkighet.
- Undersökningar av språkliga företeelser, praktisk språkrelaterad problemlösning och arbete med språkljud via olika medier.
- Språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt, till exempel språk som maktmedel och språk som identitetsmarkör, samt språkets roll i interkulturell kommunikation.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för några språk och språkfamiljer i världen samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser mellan språken. | Eleven redogör utförligt för några språk och språkfamiljer i världen samt gör välgrundade jämförelser mellan språken. | Eleven redogör översiktligt för några språk och språkfamiljer i världen samt gör enkla jämförelser mellan språken. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat hur några olika språk är uppbyggda, även i förhållande till sitt modersmål. | Eleven beskriver också utförligt hur några olika språk är uppbyggda, även i förhållande till sitt modersmål. | Eleven beskriver också översiktligt hur några olika språk är uppbyggda, även i förhållande till sitt modersmål. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika företeelser inom språklig evolution och språkhistoria. | Dessutom diskuterar eleven utförligt olika företeelser inom språklig evolution och språkhistoria. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika företeelser inom språklig evolution och språkhistoria. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika former av kommunikation. | Eleven redogör även utförligt för olika former av kommunikation. | Eleven redogör även översiktligt för olika former av kommunikation. |
Eleven använder med säkerhet hjälpmedel och metoder för språkinlärning. | Eleven använder med viss säkerhet hjälpmedel och metoder för språkinlärning. | Eleven använder med viss säkerhet enkla hjälpmedel och metoder för språkinlärning. |
Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om språkutveckling och språkinlärning samt om språklig mångfald, tvåspråkighet och flerspråkighet ur ett samhälls- och individperspektiv. | Eleven för välgrundade resonemang om språkutveckling och språkinlärning samt om språklig mångfald, tvåspråkighet och flerspråkighet ur ett samhälls- och individperspektiv. | Eleven för enkla resonemang om språkutveckling och språkinlärning samt om språklig mångfald, tvåspråkighet och flerspråkighet ur ett samhälls- och individperspektiv. |
Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp och metoder samt genomför enkla undersökningar av språkliga fenomen och löser komplexa språkliga problem med gott resultat. | Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp och metoder samt genomför enkla undersökningar av språkliga fenomen och löser språkliga problem med tillfredsställande resultat. | Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod samt genomför enkla undersökningar av språkliga fenomen och löser enkla språkliga problem med tillfredsställande resultat. |
Se Betyget C | Eleven värderar också resultaten med nyanserade omdömen. | Eleven värderar också resultaten med enkla omdömen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt samt för komplexa samband mellan dessa. | Eleven redogör utförligt för språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt samt för samband mellan dessa. | Eleven redogör översiktligt för språks och språkinlärnings betydelse kulturellt, politiskt och socialt samt för enkla samband mellan dessa. |
Eleven för också välgrundade och nyanserade resonemang om språk i kulturellt, politiskt och socialt hänseende. | Eleven för också välgrundade resonemang om språk i kulturellt, politiskt och socialt hänseende. | Eleven för också enkla resonemang om språk i kulturellt, politiskt och socialt hänseende. |
Dessutom drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser om språkets roll i interkulturell kommunikation. | Dessutom drar eleven välgrundade slutsatser om språkets roll i interkulturell kommunikation. | Dessutom drar eleven enkla slutsatser om språkets roll i interkulturell kommunikation. |