Ellära – spårfordon 2 Kurskod: LLAELL02 Poäng: 100
Kursen ellära – spårfordon 2 omfattar punkterna 1, 3 och 5–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Symmetrisk och osymmetrisk belastning.
- TN-C-systemets och TN-S-systemets uppbyggnad, jordningsfunktioner och användning.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar i trefasnät.
- Vagabonderande strömmars uppkomst och utbredning. Returströmmar vid spårdrift.
- Filtrering, stabilisering och andra åtgärder för att minska ledningsburna störningar.
- Trefassystemets uppbyggnad och funktion.
- Mättekniker samt metoder för att analysera mätvärden, utföra felsökning och avhjälpa fel.
- Standarder och bestämmelser för arbete med låg- och högspänning.
- Kraftelektroniska utrustningar dess användning och funktion.
- Ergonomiskt arbetssätt för att förebygga ohälsa och olycksfall.
- Skyddsanordningars funktion och verkan, återledningsdon och sugtransformatorer.
- ESA (elsäkerhetsanvisningar).
- Relevant terminologi, funktionsbeskrivningar och säkerhetsbestämmelser.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. | Eleven redogör utförligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. | Eleven redogör översiktligt för elsystems och spänningskällors ingående komponenter, uppbyggnad och funktion. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem. | Eleven redogör även utförligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem. | Eleven redogör även översiktligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystem uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. | Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. |
Se Betyget C | Vid arbete i nya situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | Vid arbete i bekanta situationer väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. |
Dessutom gör eleven en god riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Se Betyget E | Dessutom gör eleven en tillfredsställande riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. |
Se Betyget C | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. |
Se Betyget C | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i nya situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven i bekanta situationer med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystem. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven redogör översiktligt för bestämmelser och standarder för låg- och högspänning. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. | Eleven utför i samråd med handledare underhåll på låg- och högspänningsanläggningar. |
Se Betyget C | Eleven kontrollerar efter samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar efter samråd med handledare fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. | Eleven kontrollerar i samråd med handledare säkerheten i anläggningar samt felsöker och reparerar i samråd med handledare enkla fel som uppkommer i såväl nya som befintliga anläggningar. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar på ett säkert och ergonomiskt riktigt sätt samt använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |