Ledarskap och organisation Kurskod: LEDLED0 Poäng: 100
Kursen ledarskap och organisation omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Begrepp, teorier och modeller som förklarar hur individer och grupper fungerar i organisatoriska sammanhang samt hur ledarskap fungerar.
- Grupprocesser, grupputveckling och konflikthantering.
- Kommunikation, samverkan och motivationsskapande faktorer inom en organiserad verksamhet.
- Ledarskap på olika nivåer, ledarstilar och ledarroller. I samband med det behandlas personlig ledarutveckling och hur man tar tillvara egna och andras resurser.
- Organisationsformer: olika metoder att organisera en verksamhet för att nå uppsatta mål av olika karaktär.
- Organisationskulturer: antaganden, värderingar och normer som präglar en organisation samt hur organisationskulturen påverkar ledarskap, medarbetare och resultat.
- Ledarskap och organisation ur ett etiskt och historiskt perspektiv samt i relation till frågor om demokrati och genus.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för innebörden av begrepp inom ledarskap och organisation. | Eleven redogör utförligt för innebörden av begrepp inom ledarskap och organisation. | Eleven redogör översiktligt för innebörden av begrepp inom ledarskap och organisation. |
Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven utförligt och nyanserat olika företeelser och sammanhang. | Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven utförligt olika företeelser och sammanhang. | Med hjälp av teorier och modeller förklarar eleven översiktligt olika företeelser och sammanhang. |
Dessutom för eleven välgrundade och nyanserade resonemang om teoriernas och modellernas användbarhet. | Dessutom för eleven välgrundade resonemang om teoriernas och modellernas användbarhet. | Dessutom för eleven enkla resonemang om teoriernas och modellernas användbarhet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur individer och grupper fungerar inom en organiserad verksamhet. | Eleven redogör utförligt för hur individer och grupper fungerar inom en organiserad verksamhet. | Eleven redogör översiktligt för hur individer och grupper fungerar inom en organiserad verksamhet. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för former för kommunikation och samverkan samt metoder som kan användas vid konflikthantering och för att skapa motivation. | Eleven redogör också utförligt för former för kommunikation och samverkan samt metoder som kan användas vid konflikthantering och för att skapa motivation. | Eleven redogör också översiktligt för former för kommunikation och samverkan samt metoder som kan användas vid konflikthantering och för att skapa motivation. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen de olika formerna och metoderna. | Se Betyget E | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen de olika formerna och metoderna. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika ledarskapsformer och för välgrundade och nyanserade resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet. | Eleven beskriver utförligt olika ledarskapsformer och för välgrundade resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet. | Eleven beskriver översiktligt olika ledarskapsformer och för enkla resonemang om vilken betydelse ledarskapsformen har för en verksamhet. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika organisationsformer och för välgrundade och nyanserade resonemang om deras användbarhet. | Eleven beskriver också utförligt olika organisationsformer och för välgrundade resonemang om deras användbarhet. | Eleven beskriver också översiktligt olika organisationsformer och för enkla resonemang om deras användbarhet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur organisationskulturer uppstår och för välgrundade och nyanserade resonemang om organisationskulturens påverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur organisationskulturer uppstår och för välgrundade resonemang om organisationskulturens påverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur organisationskulturer uppstår och för enkla resonemang om organisationskulturens påverkan på ledarskap, medarbetare och resultat inom en verksamhet. |
Eleven identifierar och formulerar komplexa frågeställningar inom ledarskap och organisation samt för välgrundade och nyanserade resonemang om dem. | Eleven identifierar och formulerar frågeställningar inom ledarskap och organisation samt för välgrundade resonemang om dem. | Eleven identifierar och formulerar enkla frågeställningar inom ledarskap och organisation samt för enkla resonemang om dem. |
Eleven använder efter samråd med handledare relevanta metoder för att leda och organisera en verksamhet i bekanta men även i nya situationer. | Eleven använder efter samråd med handledare relevanta metoder för att leda och organisera en verksamhet i bekanta situationer. | Eleven använder i samråd med handledare relevanta metoder för att leda och organisera en verksamhet i bekanta situationer. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |