Inköp 1 Kurskod: INKINK01 Poäng: 100
Kursen inköp 1 omfattar punkterna 1, 4–7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Inköpsarbete och inköpsteknik, betydelsen av en inköpsprocess.
- Inköpsarbete i olika typer av företag, till exempel i små och stora företag och i import- och exportföretag.
- Leverantörsrelationer och metoder för att finna och bedöma olika leverantörer nationellt.
- Import och internationell handel samt internationella handelsregler, till exempel incoterms.
- Sortimentsfrågor, hur ett sortiment sätts samman och bedöms.
- Varuhantering, lagerkontroll och inventering.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Prissättnings- och lönsamhetskalkyler inom olika led, till exempel prissättning och kalkyler i butiksledet.
- Arbetsmiljö och ergonomi.
- Socialt ansvarstagande och rättvis handel samt betydelsen av verksamhetens roll inom hållbar utveckling och global rättvisa.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur grundläggande inköpsarbete planeras och utförs samt värderar med nyanserade omdömen olika inköpstekniker. | Eleven redogör utförligt för hur grundläggande inköpsarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika inköpstekniker. | Eleven redogör översiktligt för hur grundläggande inköpsarbete planeras och utförs samt värderar med enkla omdömen olika inköpstekniker. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för import och internationell handel samt hur ett sortiment planeras och sätts samman. | Eleven redogör också utförligt för import och internationell handel samt hur ett sortiment planeras och sätts samman. | Eleven redogör också översiktligt för import och internationell handel samt hur ett sortiment planeras och sätts samman. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för logistikarbete och varuhanteringens betydelse för försörjningskedjan. | Dessutom redogör eleven utförligt för logistikarbete och varuhanteringens betydelse för försörjningskedjan. | Dessutom redogör eleven översiktligt för logistikarbete och varuhanteringens betydelse för försörjningskedjan. |
Se Betyget C | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom inköpsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare grundläggande arbetsuppgifter inom inköpsområdet enligt gällande lagar och andra bestämmelser. |
Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt samt tar egna initiativ i arbetet. | Eleven genomför arbetet på ett välorganiserat sätt. | - |
Se Betyget C | Dessutom gör eleven efter samråd med handledare enkla prissättningskalkyler och ekonomiska beräkningar. | Dessutom gör eleven i samråd med handledare enkla prissättningskalkyler och ekonomiska beräkningar. |
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöfrågor. | Eleven redogör utförligt för arbetsmiljöfrågor. | Eleven redogör översiktligt för arbetsmiljöfrågor. |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat inköpsfrågor. | Dessutom diskuterar eleven utförligt inköpsfrågor utifrån socialt ansvarstagande, rättvis handel och hållbar utveckling. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt inköpsfrågor utifrån socialt ansvarstagande, rättvis handel och hållbar utveckling. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |