Komplementärmedicin Kurskod: HAAKOM0 Poäng: 100
Kursen komplementärmedicin omfattar punkterna 1–2 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Den komplementärmedicinska historiken ur ett kulturellt perspektiv. Etiska perspektiv på komplementärmedicinska behandlingsmetoder.
- Komplementära behandlingsmetoder och verkningssätt och effekter ur ett fysiologiskt och psykologiskt perspektiv.
- Komplementära behandlingsmetoder i relation till skolmedicin.
- Massage och beröring som terapeutisk metod och dess fysiologiska samt psykologiska effekter.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar det komplementärmedicinska verksamhetsområdet.
- Planering, genomförande och utvärdering samt dokumentation av komplementär metod i syfte att öka psykiskt, fysiskt eller socialt välbefinnande, till exempel taktil stimulering eller klassisk massage.
- Yrkesetik i samarbete och kommunikation i utövande av komplementärmedicinska behandlingsmetoder.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den komplementärmedicinska utvecklingen ur ett historiskt, kulturellt och etiskt perspektiv. | Eleven beskriver utförligt den komplementärmedicinska utvecklingen ur ett historiskt, kulturellt och etiskt perspektiv. | Eleven beskriver översiktligt den komplementärmedicinska utvecklingen ur ett historiskt, kulturellt och etiskt perspektiv. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat olika komplementärmedicinska behandlingsmetoder och deras fysiologiska samt psykologiska verkningssätt. | Eleven beskriver även utförligt olika komplementärmedicinska behandlingsmetoder och deras fysiologiska samt psykologiska verkningssätt. | Eleven beskriver översiktligt olika komplementärmedicinska behandlingsmetoder och deras fysiologiska samt psykologiska verkningssätt. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier. | Se Betyget E | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som finns på det komplementärmedicinska området samt arbetar efter samråd med handledare utifrån dessa. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som finns på det komplementärmedicinska området samt arbetar efter samråd med handledare utifrån dessa. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som finns på det komplementärmedicinska området samt arbetar i samråd med handledare utifrån dessa. |
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare enkla komplementärmedicinska behandlingsmetoder med ett gott resultat och anpassar vid behov sitt arbete till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare enkla komplementärmedicinska behandlingsmetoder med ett gott resultat. | Eleven planerar och genomför i samråd med handledare enkla komplementärmedicinska behandlingsmetoder med ett tillfredsställande resultat. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur behandlingsmetoderna kan bidra till människors upplevelse av hälsa samt välbefinnande. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur dessa kan bidra till människors upplevelse av hälsa samt välbefinnande. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur dessa kan bidra till människors upplevelse av hälsa samt välbefinnande. |
Eleven gör även en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med nyanserade omdömen. | Eleven gör även en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med nyanserade omdömen. | Eleven gör även en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar det och sitt resultat med enkla omdömen. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat relationen mellan skolmedicinska och komplementära behandlingsmetoder samt diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder och värderingar till dem. | Eleven beskriver även utförligt relationen mellan skolmedicinska och komplementära behandlingsmetoder samt diskuterar utförligt egna och andras attityder och värderingar till dem. | Eleven beskriver även översiktligt relationen mellan skolmedicinska och komplementära behandlingsmetoder samt diskuterar översiktligt egna och andras attityder och värderingar till dem. |
Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra i nya situationer på ett yrkesetiskt sätt. | Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra i nya situationer på ett yrkesetiskt sätt. | Dessutom samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra i bekanta situationer på ett yrkesetiskt sätt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |