Den unga hästens utveckling 1a Kurskod: HÄTDEN01a Poäng: 100
Kursen den unga hästens utveckling 1a omfattar punkterna 3–7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
- Dräktiga ston och unghästars primära behov i olika utvecklingsfaser.
- Sjukdomar hos dräktiga ston och föl.
- Fortplantningsorganen hos hingst och sto, brunstcykeln hos sto, betäckning, befruktning, dräktighet samt eventuella komplikationer i samband med detta.
- Smittskydd och hygien.
Arbetsuppgifter
- Fölvaka, medverkan och assistans vid fölets första dygn.
- Assistera vid seminverksamhet och praktiskt avelsarbete.
- Behandling av dräktiga ston och föl vid sjukdomstillstånd, till exempel sjukbandagering och sårvård.
- Hantering av ston och föl.
- Inkörning av unghästar.
- Planering och genomförande av häst- och stallskötsel under dräktighet samt före och efter fölning.
- Visning vid hand av ston och föl.
- Förebyggande åtgärder för skador och sjukdomar på ston och föl.
- Hantering av teknisk utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästskötsel.
- Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande. | Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande. | Eleven observerar i samband med stallturer dräktiga ston och unghästars utseende och beteende samt drar utifrån sina observationer enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande. |
Vidare redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar. | Vidare redogör eleven utförligt för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar. | Vidare redogör eleven översiktligt för arbetsgång och metoder vid inkörning av unghästar. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras. | Eleven redogör utförligt för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras. | Eleven redogör översiktligt för faktorer som bidrar till en god miljö för dräktiga ston och unghästar samt för hur miljön kan förbättras. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas. | Dessutom redogör eleven utförligt för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas. | Dessutom redogör eleven översiktligt för skador och sjukdomar hos dräktiga ston och unghästar samt för hur de kan förebyggas. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar. | Eleven redogör utförligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar. | Eleven redogör översiktligt för hygien och smittskyddsarbete i stallar och anläggningar. |
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning. | Dessutom ger eleven välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning. | Dessutom ger eleven enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika smittspridning. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. | Eleven redogör utförligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. | Eleven redogör översiktligt för hästars reproduktionsbiologi samt för hur avelsarbete går till. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur arbetet på seminstation går till. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur arbetet på seminstation går till. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur arbetet på seminstation går till. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. | Eleven planerar i samråd med handledare arbetsuppgifter med hästar. |
Se Betyget C | I planeringen upprättar eleven en genomarbetad skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning. | I planeringen upprättar eleven en enkel skötselplan med utgångspunkt i dräktiga ston och unghästars behov och verksamhetens omfattning. |
Vidare gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras. | Vidare gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna i stallarna ska genomföras. | Vidare gör eleven enkla bedömningar av när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras. |
Se Betyget C | Eleven sköter och hanterar efter samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. | Eleven sköter och hanterar i samråd med handledare dräktiga ston och unghästar på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt. |
Se Betyget C | Dessutom sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt. | Dessutom sköter och hanterar eleven i samråd med handledare stall och utrustning på ett ansvarsfullt och säkert sätt. |
I arbetet hanterar eleven med mycket gott handlag ston och unghästar. | I arbetet hanterar eleven med gott handlag ston och unghästar. | I arbetet hanterar eleven med visst handlag ston och unghästar. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet utför eleven efter samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion. | I arbetet utför eleven i samråd med handledare dagliga rutiner samt daglig och periodisk tillsyn och kontroll av den tekniska utrustningens funktion. |
Se Betyget C | Eleven löser också efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Eleven löser också i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Vidare arbetar eleven ergonomiskt med hästar, tillhörande utrustning och stall. |
Se Betyget C | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När eleven samråder med bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |