Fiskevård 3 Kurskod: FIKFIS03 Poäng: 100
Kursen fiskevård 3 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, organisation, genomförande och utvärdering av ett mindre fiskevårdsprojekt.
- Informationssökning och upprättande av en projektplan.
- Etiska frågeställningar i samband med fiskevård.
- Ekonomiska beräkningar och kalkyler.
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
- Lagar och andra bestämmelser som rör till exempel försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt.
- Val, användning och skötsel av teknisk utrustning.
- Utförande av praktiska arbetsuppgifter inom ett fiskevårdsprojekt.
- Tolkning och utvärdering av biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska data.
- Dokumentation och redovisning av genomfört projekt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven upprättar efter samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt. | Eleven upprättar i samråd med handledare en plan för ett mindre fiskevårdsprojekt. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl med utgångspunkt i fältstudier och inventeringar. |
Se Betyget C | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på förväntat resultat och miljöhänsyn. |
Se Betyget C | Eleven organiserar, planerar och genomför efter samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt. | Eleven organiserar, planerar och genomför i samråd med handledare sitt fiskevårdsprojekt. |
Resultatet av arbetet är gott. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Eleven redogör också utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt. | Eleven redogör också översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör försöksdjur, kulturminnen, dammar och fiskerätt. |
I samband med fältstudier tolkar eleven med säkerhet och värderar med nyanserade omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar. | Se Betyget E | I samband med fältstudier tolkar eleven med viss säkerhet och värderar med enkla omdömen data från biologiska, kemiska, hydrologiska och fysikaliska undersökningar. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet. | Eleven redogör också utförligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet. | Eleven redogör också översiktligt för hur resultatet från undersökningarna kan användas i fiskevårdsprojektet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |