Ellära 2 Kurskod: ELLELL02 Poäng: 100
Kursen ellära 2 omfattar punkterna 3–4 och 6–7 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Trefassystemets uppbyggnad och funktion från transformator till belastning.
- Resistiva, induktiva och kapacitiva kretsar i trefasnät.
- Skillnader mellan symmetrisk och osymmetrisk belastning.
- Trefasmotorers och trefastransformatorers funktion och påverkan i trefassystemet.
- Olika spänningssystems funktion inom distribution och industri.
- TN-C-systemets samt TN-S-systemets uppbyggnad, funktion och användning.
- Elektriska och magnetiska fälts uppkomst och verkan.
- Vagabonderande strömmars uppkomst och utbredning.
- Skyddsledarens funktion och verkan.
- Linjära och olinjära lasters verkan på uppkomsten av övertoner.
- Kraftelektroniska utrustningars användning och funktion.
- Filtrering, stabilisering och andra åtgärder för att minska ledningsburna störningar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. | Eleven redogör utförligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. | Eleven redogör översiktligt för trefassystemets uppbyggnad och funktion samt för olika belastningars inverkan på elsystemet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur störningar i elsystemet uppstår och vilken verkan de har på elsystemet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. | Eleven utför i samråd med handledare elektriska mätningar på trefassystem. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. | Se Betyget E | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga mätmetoder och mätinstrument. |
Dessutom gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar vid behov mätningen efter den. |
Eleven utför efter samråd med handledare avancerade beräkningar. | Eleven utför efter samråd med handledare beräkningar. | Eleven utför i samråd med handledare enkla beräkningar. |
Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. | Se Betyget E | Utifrån resultaten av mätningarna och beräkningarna föreslår eleven med viss säkerhet lämpliga åtgärder för att avhjälpa fel i elsystemet. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare dessa åtgärder. | Eleven utför i samråd med handledare dessa åtgärder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt utifrån bestämmelser och standarder inom elområdet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |