Avhjälpande underhåll 1 Kurskod: DRIAVH01 Poäng: 100
Kursen avhjälpande underhåll 1 omfattar punkterna 1–2 och 4–5 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1 och 4–5. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Enklare avhjälpande underhåll på maskiner och utrustningar.
- Planering för och genomförande av avhjälpande underhåll med hjälp av ritningar, scheman och manualer.
- Föreskrifter om arbetsmiljö samt person- och maskinsäkerhet.
- Lagar och bestämmelser om till exempel lyftdon, tryckkärl, heta arbeten, kemikalier och gaser.
- Grundläggande underhållstekniska begrepp och parametrar.
- Grundläggande metoder och tekniker för felsökning och reparation.
- Maskinelement och deras användningsområden samt material och verktygslära.
- Momentdragning.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Se Betyget C | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enklare avhjälpande underhåll. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enklare avhjälpande underhåll. |
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner, ritningar, scheman och manualer. | Se Betyget E | I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar, scheman och manualer. |
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter det. | - | - |
Se Betyget C | Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. | Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften. |
Se Betyget C | Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare enklare avhjälpande underhåll i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. | Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare enklare avhjälpande underhåll i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer. |
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav. | Se Betyget E | Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, ritningar, scheman och manualer. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, ritningar, scheman och manualer. |
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. | Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön. |
Se Betyget C | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat kvalitet och slutresultat. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör utförligt för betydelsen av samarbete. | Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt redogör översiktligt för betydelsen av samarbete. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |