Digitalt skapande 2 Kurskod: DIGDIG02 Poäng: 100
Kursen digitalt skapande 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 2 och 4–5. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion.
- Estetiska och tekniska begrepp och metoder för analys av digitala uttryck.
- Metoder för analys av digitalt skapade gestaltningar samt tekniska och konstnärliga kvaliteter.
- Digitala verktyg för skapande och gestaltande.
- Fördjupad och specialiserad programvara och hårdvara som används för skapande i en eller flera olika estetiska uttrycksformer.
- Kommunikation med digital teknik och digitala medier.
- Samarbeten, synkront och asynkront, via digitala plattformar, till exempel webbapplikationer, wiki och tankekartor.
- Plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner, till exempel bloggar och andra sociala medier och spridningsplattformar.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för flera skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar. | Eleven redogör utförligt för några skapande och gestaltande processer från idé till färdig produktion samt gör välgrundade jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar. | Eleven redogör översiktligt för någon skapande och gestaltande process från idé till färdig produktion samt gör enkla jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar. |
Eleven genomför med säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck. | Se Betyget E | Eleven genomför med viss säkerhet ett större skapande eller gestaltande arbete med digitala verktyg från idé till färdig gestaltning inom ett eller flera estetiska uttryck. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven definierar den bakomliggande idén. |
Resultatet är gott. | Se Betyget E | Resultatet är tillfredsställande. |
Se Betyget C | I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck. | I arbetet väljer eleven i samråd med handledare lämplig programvara, hårdvara och plattform för sina egna valda uttryck. |
Dessutom motiverar eleven utförligt och nyanserat sina val av programvara, hårdvara och plattform. | Dessutom motiverar eleven utförligt sina val av programvara, hårdvara och plattform. | Dessutom motiverar eleven översiktligt sina val av programvara, hårdvara och plattform. |
Eleven samarbetar med säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med säkerhet via webb och nätverk. | Se Betyget E | Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk. |
Se Betyget C | Dessutom lägger eleven upp gemensamma skapande projekt på plattformar som en kanal för samarbete. | - |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner. | Eleven redogör utförligt för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner. | Eleven redogör översiktligt för olika plattformar och kanaler för spridning av digitala produktioner. |
När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar utförligt och nyanserat sitt val av format. | När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar utförligt sitt val av format. | När arbetet är utfört presenterar eleven sin produktion i lämpligt format samt motiverar översiktligt sitt val av format. |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen sitt arbete utifrån den bakomliggande idén. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |