Design 2 Kurskod: DESDES02 Poäng: 100
Kursen design 2 omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används.
- Design och designerns roll i samhället – historiskt, samhälleligt, tekniskt, ekonomiskt, ekologiskt och kulturellt. Målgruppens olika behov och förutsättningar.
- Design- och kulturhistoria med fokus på analys och reflektion.
- Designprocessens olika delar från problemformulering, marknadsundersökning, funktionsanalys, kravspecifikation, faktainsamling, idégenerering, skiss, modellarbete, analys till presentation och utvärdering.
- Planering, strukturerande och genomförande av designprojekt.
- Källor av olika slag i ett designprojekt. Analoga och virtuella gestaltningssätt för två- och tredimensionell visualisering av idéer, till exempel ritning, skiss och modeller.
- Pesentation av designprocessens olika delar med hjälp av bild, ritning, modell, skrift och tal.
- Metoder för analys och värdering av egna och andras idéer i designprocessen.
- Projektarbetsmetodik, till exempel projektplan, loggbok, val av metod och redovisningsform i ett designprojekt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar med säkerhet design från olika historiska perioder, samt diskuterar utförligt och nyanserat vad som karaktäriserar de olika periodernas design. | Eleven identifierar med viss säkerhet design från olika historiska perioder, samt diskuterar utförligt vad som karaktäriserar de olika periodernas design. | Eleven identifierar med viss säkerhet design från olika historiska perioder, samt diskuterar översiktligt vad som karaktäriserar de olika periodernas design. |
I diskussionen redogör eleven också utförligt och nyanserat för människors olika behov och förutsättningar att hantera och samspela med produkter och miljöer. | I diskussionen redogör eleven också utförligt för människors olika behov och förutsättningar att hantera och samspela med produkter och miljöer. | I diskussionen redogör eleven också översiktligt för människors olika behov och förutsättningar att hantera och samspela med produkter och miljöer. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur design och designer både har påverkats av och påverkat sin samtid. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur design och designer både har påverkats av och påverkat sin samtid. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur design och designer både har påverkats av och påverkat sin samtid. |
Eleven söker och väljer med säkerhet information från olika källor för att lösa ett designproblem samt värderar med nyanserade omdömen källornas trovärdighet och relevans. | Se Betyget E | Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor för att lösa ett designproblem samt värderar med enkla omdömen källornas trovärdighet och relevans. |
Eleven gestaltar, genomför och beskriver utförligt arbetet i designprocessen utifrån ett valt problem. | Eleven gestaltar, utför och beskriver utförligt arbetet i designprocessen utifrån ett valt problem. | Eleven gestaltar, genomför och beskriver översiktligt arbetet i designprocessen utifrån ett styrt problem. |
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt val av problem. | Eleven motiverar utförligt sitt val av problem. | - |
I gestaltningen och genomförandet väljer och använder eleven material och tekniker för att visualisera två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt samt motiverar sina val utförligt och nyanserat. | I gestaltningen och genomförandet väljer och använder eleven material och tekniker för att visualisera två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt samt motiverar sina val utförligt. | I gestaltningen och genomförandet använder eleven givna material och tekniker för att visualisera två- och tredimensionella idéer både analogt och virtuellt. |
Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett gott resultat. | Eleven utför arbetet utifrån egna val och uppnår ett tillfredsställande resultat. | Eleven utför arbetet utifrån styrda kriterier och uppnår ett tillfredsställande resultat. |
När arbetet är utfört utvärderar eleven sin process och sitt resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sin process och sitt resultat med nyanserade omdömen. | När arbetet är utfört utvärderar eleven sin process och sitt resultat med enkla omdömen. |
Eleven gör också en välgrundad och nyanserad jämförelse av sin designidé och andras. | Eleven gör också en välgrundad jämförelse av sin designidé och andras. | Eleven gör också en enkel jämförelse av sin designidé och andras. |
Dessutom väljer eleven presentationsform och presenterar med säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal. | Dessutom väljer eleven presentationsform och presenterar med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal. | Dessutom presenterar eleven med viss säkerhet sin process och sitt resultat med bild, ritning, modell, skrift och tal. |
Eleven anpassar sitt arbete till ett tänkt företags varumärke samt motiverar utförligt och nyanserat sin anpassning utifrån estetiska kriterier. | Eleven anpassar sitt arbete till ett tänkt företags varumärke samt motiverar utförligt sin anpassning utifrån estetiska kriterier. | Eleven anpassar sitt arbete till ett tänkt företags varumärke samt motiverar översiktligt sin anpassning utifrån estetiska kriterier. |
Eleven genomför ett projektarbete med ett gott resultat. | Se Betyget E | Eleven genomför ett projektarbete med ett tillfredsställande resultat. |
I arbetet väljer eleven lämplig metod och redovisningsform samt motiverar utförligt och nyanserat sina val. | I arbetet väljer eleven lämplig metod och redovisningsform samt motiverar utförligt sina val. | I arbetet väljer eleven lämplig metod och redovisningsform samt motiverar översiktligt sina val. |