Växtkunskap 1 Kurskod: VAXVAX51 Poäng: 100
Kursen växtkunskap 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Sortiment. Identifiering, beskrivning och namngivning av trädgårdsväxter samt ogräs i olika utvecklingsstadier.
- Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Växternas vattenupptagning, fotosyntes, andning och näringsupptagning.
- Trädgårdsväxters miljökrav, till exempel jord, vatten och ljusförhållanden.
- Trädgårdväxters härdighet.
- Växternas funktion i olika miljöer, till exempel som rumsbildare, vindskydd och som estetiskt uttryck.
- Lagar och andra bestämmelser som reglerar handel med växter. Kvalitetsmärkning.
- Arbetsuppgifter med växter, till exempel förökning, plantering och putsning av rabatter.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och namnger med säkerhet trädgårdsväxter samt beskriver på ett utvecklat sätt deras egenskaper och användningsområden. | Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet trädgårdsväxter samt beskriver på ett enkelt sätt deras egenskaper och användningsområden. | Eleven medverkar i att identifiera och namnge trädgårdsväxter samt i att beskriva deras egenskaper och användningsområden. |
Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter med gott handlag. | Eleven utför arbetsmoment med trädgårdsväxter med visst handlag. | Eleven medverkar i att utföra arbetsmoment med trädgårdsväxter. |
I arbetet ger eleven utvecklade omdömen om växters kondition och kvalitet samt anpassar skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. | I arbetet ger eleven enkla omdömen om växters kondition och kvalitet samt anpassar delvis skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. | I arbetet medverkar eleven i att ge omdömen om växters kondition och kvalitet samt i att anpassa skötseln och miljön efter växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser. |
Eleven väljer växter för olika platser, miljöer och funktioner med gott resultat. | Eleven väljer växter för olika platser, miljöer och funktioner med tillfredsställande resultat. | Eleven medverkar i att välja växter för olika platser, miljöer och funktioner. |