Svenskt teckenspråk 2 Kurskod: SVPSVE52 Poäng: 100
Kursen svenskt teckenspråk 2 omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Teckenspråkig framställning för olika syften och mottagare. Strategier för att anpassa språket efter kommunikationssituationen och mottagaren.
- Diskussioner och debatter. Hur man kan använda samtalsregler och visa respekt för andras åsikter.
- Svenska teckenspråkets form och struktur.
- Olika typer av teckenspråkiga texter för kommunikation, lärande samt reflektion. Berättande, poetiska, instruerande, argumenterande och informerande texter. Texternas form och syfte.
- Teckenspråkets uttrycksformer inom poesi, scen- och bildkonst.
- Hur språket påverkas av geografiska faktorer, ålder, kön och social tillhörighet samt gruppspråk.
- Teckenspråkets ställning samt dövas och hörselskadades livsvillkor, kultur samt historia, i Sverige och världen. Det teckenspråkiga samarbetet i världen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven deltar i samtal genom att framföra samt efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt. | Eleven deltar i samtal genom att framföra samt efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som till viss del för diskussionerna framåt. | Eleven deltar i samtal genom att medverka i att framföra samt efterfråga information, åsikter och argument. |
Dessutom genomför eleven utvecklade teckenspråkiga framställningar med anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom genomför eleven enkla teckenspråkiga framställningar med viss anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom medverkar eleven i att genomföra teckenspråkiga framställningar med anpassning till syfte och mottagare. |
Eleven producerar teckenspråkiga texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till genre. | Eleven producerar teckenspråkiga texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till genre. | Eleven producerar mycket enkla teckenspråkiga texter och medverkar i att anpassa texterna till genre. |
Eleven visar förståelse för teckenspråkiga texter genom att göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll. | Eleven visar förståelse för teckenspråkiga texter genom att göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll. | Eleven visar sin förståelse för teckenspråkiga texter genom att medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll. |
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om texternas form och syfte. | Dessutom för eleven enkla resonemang om texternas form och syfte. | Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om texternas form och syfte. |
När eleven söker information för eleven utvecklade resonemang om olika källors användbarhet. | När eleven söker information för eleven enkla resonemang om olika källors användbarhet. | När eleven söker information medverkar eleven i att föra resonemang om olika källors användbarhet. |