Svenska 2 Kurskod: SVBSVE52 Poäng: 100
Kursen svenska 2 innefattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Muntlig information och argumentation, i och inför grupp. Vad som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Presentationstekniska hjälpmedel som stöd vid muntliga framställningar.
- Skrivande av berättande, informerande och argumenterande texter. Hur dessa texttyper är uppbyggda och deras typiska språkliga drag. Bearbetning av egna texter till innehåll och form.
- Hur man citerar och gör sammanfattningar.
- Lässtrategier för att förstå och tolka berättande, informerande och argumenterande texter från olika medier.
- Några betydelsefulla verk inom skönlitteratur, teater och film samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i. Några betydelsefulla författare från Sverige och övriga världen.
- Dialekter och språklig variation och hur detta varierar mellan olika grupper av människor, till exempel beroende på ålder och social bakgrund. De nationella minoritetsspråken i Sverige.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven deltar i samtal genom att framföra och efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som för samtalet framåt. | Eleven deltar i samtal genom att framföra och efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som till viss del för samtalet framåt. | Eleven deltar i samtal genom att medverka i att framföra och efterfråga information, åsikter och argument. |
Dessutom genomför eleven utvecklade muntliga presentationer med anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom genomför eleven enkla muntliga presentationer med viss anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom medverkar eleven i att genomföra muntliga presentationer med anpassning till syfte och mottagare. |
Eleven skriver texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till sammanhanget. | Eleven skriver texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till sammanhanget. | Eleven skriver mycket enkla texter och medverkar i att anpassa texterna till sammanhanget. |
Eleven läser texter med gott flyt. | Eleven läser texter med flyt. | Eleven läser texter med visst flyt. |
Genom att reflektera över och göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven god läsförståelse. | Genom att reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven tillfredsställande läsförståelse. | Genom att reflektera över och medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven läsförståelse. |
Eleven för utvecklade resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier. | Eleven för enkla resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier. | Eleven medverkar i att föra resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier. |
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om variationer i svenska språket. | Eleven samtalar på ett enkelt sätt om variationer i svenska språket. | Eleven medverkar i att samtala om variationer i svenska språket. |
När eleven söker information för eleven utvecklade resonemang om olika källors användbarhet. | När eleven söker information för eleven enkla resonemang om olika källors användbarhet. | När eleven söker information medverkar eleven i att föra resonemang om olika källors användbarhet. |