Specialidrott 2 Kurskod: SPISPE52 Poäng: 100
Kursen specialidrott 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Planering, genomförande och utvärdering av individuellt anpassade tränings- och tävlingsprogram baserade på den individuella utvecklingen.
- Val av träningsmetoder baserade på den egna utvecklingen.
- Sammansättning av individuellt anpassade träningsprogram.
- Olika träningsmetoder och deras kvaliteter inom den valda idrotten, till exempel teknik-, rörlighets- och snabbhetsträning. Träningsmetodernas betydelse för den individuella utvecklingen.
- Regler, taktik och teknik inom den valda idrotten.
- Skadeförebyggande träning och vad som kännetecknar den.
- Kommunikation och samarbete i samband med idrottsutövning.
- Diskriminering inom idrotten och hur den kan motverkas.
- Hur olika kropps- och samhällsideal påverkar idrottsutövandet och samhället i övrigt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven genomför vald idrott med god precision och kontroll. | Eleven genomför vald idrott med viss precision och kontroll. | Eleven medverkar i att genomföra vald idrott. |
Dessutom väljer och använder eleven med säkerhet träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. | Dessutom väljer och använder eleven med viss säkerhet träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. | Dessutom medverkar eleven i att välja och använda träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan. |
Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram efter samråd med handledare. | Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram i samråd med handledare. | Eleven planerar och genomför tränings- och tävlingsprogram tillsammans med handledare. |
Eleven ger också utvecklade omdömen om resultatet. | Eleven ger också enkla omdömen om resultatet. | Eleven medverkar också i att ge omdömen om resultatet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur skador kan förebyggas med träning. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur skador kan förebyggas med träning. | Eleven medverkar i att beskriva hur skador kan förebyggas med träning. |
När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i hög grad uppmärksamma vad som sker i samarbetet. | När eleven samarbetar i samband med träning och tävling anpassar eleven delvis sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att i viss mån uppmärksamma vad som sker i samarbetet. | När eleven samarbetar i samband med träning och tävling medverkar eleven i att anpassa sina rörelser och sin kommunikation till helheten genom att uppmärksamma vad som sker i samarbetet. |
Eleven följer med säkerhet regler inom idrotten. | Eleven följer med viss säkerhet regler inom idrotten. | Eleven medverkar i att följa regler inom idrotten. |