Religionskunskap 1 Kurskod: REIREL51 Poäng: 50
Kursen religionskunskap 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Kristendomen, de övriga världsreligionerna och andra livsåskådningar samt några av deras centrala trosuppfattningar och kännetecken.
- Gudsuppfattningar och människosyner inom olika religioner.
- Olika religioners syn i sociala frågor och samhällsfrågor, till exempel i frågor som rör kön, sexualitet och ekonomi.
- Individers och gruppers identiteter och hur de kommer till uttryck i förhållande till religioner och andra livsåskådningar, utifrån till exempel skriftliga källor, traditioner och nutida händelser.
- Existentiella frågor av betydelse för eleverna. Livsfrågor i anslutning till födelse, liv och död.
- Uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap i den aktuella samhällsdebatten.
- Etiska ord och begrepp utifrån olika situationer i vardagen och i yrkeslivet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven ger exempel på några kännetecken för var och en av världsreligionerna. | Eleven ger exempel på något kännetecken för var och en av världsreligionerna. | Eleven medverkar i att ge exempel på kännetecken för var och en av världsreligionerna. |
Eleven för utvecklade resonemang om hur religioner och andra livsåskådningar kan ta sig uttryck för människor. | Eleven för enkla resonemang om hur religioner och andra livsåskådningar kan ta sig uttryck för människor. | Eleven medverkar i att föra resonemang om hur religioner och andra livsåskådningar kan ta sig uttryck för människor. |
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om livsfrågor. | Eleven samtalar på ett enkelt sätt om livsfrågor. | Eleven medverkar i att samtala om livsfrågor. |
Utifrån situationer i vardagen och yrkeslivet samtalar eleven även om etiska frågor på ett utvecklat sätt och använder då några etiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt. | Utifrån situationer i vardagen och yrkeslivet samtalar eleven även om etiska frågor på ett enkelt sätt och använder då några etiska begrepp på ett delvis ändamålsenligt sätt. | Utifrån situationer i vardagen och yrkeslivet medverkar eleven även i att samtala om etiska frågor och använda några etiska begrepp. |