Matematik 3 Kurskod: MAMMAT53 Poäng: 100
Kursen matematik 3 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Taluppfattning, aritmetik och algebra
- Algebraiska uttryck och formler som används i vardags- och yrkeslivet. Metoder för att lösa enklare linjära ekvationer.
- Metoder för beräkningar med reella tal inom vardags- och yrkeslivet. Överslagsberäkning, huvudräkning och strategier för att använda digital teknik.
- Hjälpmedel som används inom olika yrkesområden, till exempel mätverktyg, mallar och manualer.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Geometri
- Geometriska begrepp som används i vardags- och yrkeslivet. Egenskaper hos och representationer av geometriska objekt, till exempel ritningar, konstruktioner och koordinatsystem.
- Metoder för att uppskatta, mäta och beräkna tid och tidsskillnader.
- Matematiska enheter, enhetsbyten och behandling av mätetal som används i vardags- och yrkeslivet. Hur man avrundar på ett för situationen relevant sätt.
Samband och förändring
- Procentbegreppet och promille.
- Metoder för beräkning av räntor och amorteringar för olika typer av lån.
- Begreppen förhållande och proportionalitet i resonemang, beräkningar, mätningar och konstruktioner.
Sannolikhet och statistik
- Kalkylprogram och hur de kan användas för att beskriva och illustrera statistik.
Problemlösning
- Strategier för matematisk problemlösning, inklusive användning av digitala medier och verktyg.
- Matematiska modeller och hur de kan användas som verktyg i behandlingen av problemsituationer i vardags- och yrkeslivet. Matematikens möjligheter och begränsningar i dessa situationer.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt innebörden av matematiska begrepp och samband mellan begreppen. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt innebörden av matematiska begrepp och samband mellan begreppen. | Eleven medverkar i att beskriva innebörden av matematiska begrepp och samband mellan begreppen. |
Eleven använder med säkerhet matematiska metoder för att med gott resultat göra beräkningar och lösa uppgifter av standardkaraktär. | Eleven använder med viss säkerhet matematiska metoder för att med tillfredsställande resultat göra beräkningar och lösa uppgifter av standardkaraktär. | Eleven medverkar i att använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa uppgifter av standardkaraktär. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven löser matematiska problem. |
I arbetet väljer eleven strategier och metoder med anpassning till problemets karaktär. | I arbetet väljer eleven strategier och metoder med viss anpassning till problemets karaktär. | I arbetet medverkar eleven i att välja strategier och metoder med anpassning till problemets karaktär. |
I redovisningar och diskussioner för eleven utvecklade matematiska resonemang. | I redovisningar och samtal för eleven enkla matematiska resonemang. | I redovisningar och samtal medverkar eleven i att föra matematiska resonemang. |
Eleven ger också utvecklade omdömen om rimlighet i egna och andras resonemang. | Eleven ger också enkla omdömen om rimlighet i egna och andras resonemang. | Eleven medverkar också i att ge omdömen om rimlighet i egna och andras resonemang. |