Hem- och konsumentkunskap 2 Kurskod: HEOHEM52 Poäng: 100
Kursen hem- och konsumentkunskap 2 omfattar punkterna 1–3 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Mat och måltider
- Matlagning och bakning samt olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.
- Hur man följer en instruktion eller ett recept samt gör anpassningar av befintliga, till exempel att byta ut en ingrediens eller anpassa mängden.
- Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning samt hur de kan användas på ett funktionellt och säkert sätt.
- Förvaring samt hantering av hushållets varor och produkter.
- Matens betydelse för hälsan.
- Hur man kan arrangera måltider samt måltidens betydelse för gemenskap och kultur.
Miljö och livsstil
- Hur varor och tjänster produceras och transporteras samt hur det påverkar miljö och hälsa.
- Olika märkningar och symboler som ger information om varor och tjänster.
- Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.
- Hur planeringen och organiseringen av arbetet i hemmet påverkar mäns och kvinnors deltagande i hemmet och i samhällslivet.
Ekonomi och konsumtion
- Att handla och konsumera i hushållet, till exempel livsmedel, städ- och tvättprodukter.
- Hur reklam och information påverkar människors val och beslut, till exempel information på förpackningar samt i butiker.
- Samhällsinstanser som ger råd i frågor som rör ekonomi, konsumtion och boende, till exempel konsumentvägledare och bostadsförmedlingar.
- Vardagsjuridik kopplat till konsumtion, boende och samlevnadsfrågor.
- Värdering och jämförelser av produkter samt varor utifrån perspektiven hälsa, ekonomi och hållbar utveckling.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven tillagar enkla måltider och genomför andra arbetsmoment som förekommer i hemmet med gott resultat. | Eleven tillagar enkla måltider och genomför andra arbetsmoment som förekommer i hemmet med tillfredsställande resultat. | Eleven medverkar i att tillaga enkla måltider och genomföra andra arbetsmoment som förekommer i hemmet. |
I arbetet använder eleven redskap, produkter och metoder på ett ändamålsenligt sätt. | I arbetet använder eleven redskap, produkter och metoder på ett delvis ändamålsenligt sätt. | I arbetet medverkar eleven i att använda redskap, produkter och metoder. |
När arbetet är utfört ger eleven utvecklade omdömen om sin arbetsinsats och resultatet. | När arbetet är utfört ger eleven enkla omdömen om sin arbetsinsats och resultatet. | När arbetet är utfört medverkar eleven i att ge omdömen om sin arbetsinsats och resultatet. |
Eleven för utvecklade resonemang om skillnaden mellan konsumentinformation och reklam. | Eleven för enkla resonemang om skillnaden mellan konsumentinformation och reklam. | Eleven medverkar i att föra resonemang om skillnaden mellan konsumentinformation och reklam. |
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till. | Dessutom för eleven enkla resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till. | Dessutom medverkar eleven i att föra resonemang om vilka konsekvenser för hälsa, miljö samt ekonomi som olika val och handlingar i hemmet kan leda till. |