Engelska 1 Kurskod: ENSENG51 Poäng: 100
Kursen engelska 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna, till exempel vardagliga situationer, intressen och personer. Ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning.
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala förhållanden i olika sammanhang och områden där engelska används. Engelska språkets utbredning i världen.
Reception
- Tydligt talat språk och texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande. Texter med bildstöd. Språk och texter via film och andra medier.
- Sammanhängande tydligt talat språk och samtal av olika slag, till exempel dialoger, intervjuer och samtal.
- Berättelser, sånger, dikter och annan fiktion i skriven, talad och dramatiserad form.
- Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar och i reklam.
- Strategier för att lyssna och läsa på olika sätt och med olika syften.
- Olika sätt att välja bland och orientera sig i texter och talat språk från internet och andra medier.
- Språkliga företeelser i det språk som eleverna möter, till exempel uttal, stavning och fasta språkliga uttryck.
- Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och texter i olika situationer.
Produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
- Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation i olika sammanhang.
- Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen, till exempel uttal, fasta språkliga uttryck och grammatiska strukturer.
- Strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar, gester och frågor.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar väsentliga detaljer i tydligt talad, enkel engelska i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven förstår vanliga ord och enkla fraser i tydligt talad, enkel engelska i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. | Eleven förstår några vanliga ord och mycket enkla fraser i tydligt talad, enkel engelska i långsamt tempo samt i korta, enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen. |
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra för innehåll och detaljer. | Eleven visar sin förståelse genom att i mycket enkel form redogöra för innehållet. | Eleven visar sin förståelse genom att medverka i att redogöra för innehållet. |
Eleven använder några strategier för lyssnande och läsning. | Eleven använder någon strategi för lyssnande och läsning. | Eleven medverkar i att välja och använda strategier för lyssnande och läsning. |
I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I muntliga och skriftliga framställningar formulerar sig eleven enkelt och begripligt med fraser och meningar. | I muntliga och skriftliga framställningar medverkar eleven i att formulera sig enkelt med ord och fraser. |
I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och relativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig och skriftlig interaktion uttrycker sig eleven enkelt och begripligt med ord och fraser. | I muntlig och skriftlig interaktion medverkar eleven i att uttrycka sig enkelt med ord och fraser. |
Dessutom använder eleven några strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom använder eleven någon strategi som löser problem i och förbättrar interaktionen. | Dessutom medverkar eleven i att använda strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven medverkar i att beskriva företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används och gör då enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. |