Biologi – naturbruk Kurskod: BIABIO5 Poäng: 100
Kursen biologi – naturbruk omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Växtarter av betydelse inom naturbruk.
- Växternas byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Växternas behov av ljus, vatten och näring.
- Fotosyntesens innebörd och betydelse för växter och djur.
- Djurarter av betydelse inom naturbruk.
- Djurens byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Djurens behov och beteende samt naturliga miljöer.
- Markens och olika jordars egenskaper.
- Kretslopp i mark, vatten och luft, till exempel vattnets och växtnäringsämnenas kretslopp.
- Mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket.
- Olika ekosystem inom naturbruk, till exempel skog, åker, äng och parklandskap.
- Biologisk mångfald och naturbrukets påverkan på den biologiska mångfalden, till exempel genom odling, betesdrift och skogsbruk.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt olika växt- och djurarter inom naturbruket. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt olika växt- och djurarter inom naturbruket. | Eleven medverkar i att beskriva olika växt- och djurarter inom naturbruket. |
Eleven förklarar på ett utvecklat sätt växters och djurs livsprocesser. | Eleven förklarar på ett enkelt sätt växters och djurs livsprocesser. | Eleven medverkar i att förklara växters och djurs livsprocesser. |
Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt markens och olika jordars egenskaper. | Eleven beskriver också på ett enkelt sätt markens och olika jordars egenskaper. | Eleven medverkar också i att beskriva markens och olika jordars egenskaper. |
Dessutom beskriver eleven på ett utvecklat sätt mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket. | Dessutom beskriver eleven på ett enkelt sätt mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket. | Dessutom medverkar eleven i att beskriva mikroorganismer och deras betydelse inom naturbruket. |
Eleven för också utvecklade resonemang om sambanden i naturen. | Eleven för också enkla resonemang om sambanden i naturen. | Eleven medverkar i att föra resonemang om sambanden i naturen. |