Skapande verksamhet i förskolan Kurskod: BARSKA5 Poäng: 100
Kursen skapande verksamhet i förskolan omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Skapande verksamhet och dess betydelse för barns lärande.
- Bild i förskolan, till exempel måla, rita och arbeta med lera. Metoder, tekniker och material.
- Rytmik och dans i förskolan. Metoder, tekniker och material.
- Sång och musik i förskolan. Metoder, tekniker och material.
- Slöjd i förskolan. Metoder, tekniker och material.
- Drama och teater i förskolan. Metoder, tekniker och material.
- Barns säkerhet i samband med skapande verksamhet.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. | Eleven samtalar på ett enkelt sätt om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. | Eleven medverkar i samtal om hur förskolebarn lär sig förstå omvärlden. |
Eleven beskriver också på ett utvecklat sätt förskolans mål och verksamhet. | Eleven beskriver också på ett enkelt sätt förskolans mål och verksamhet. | Eleven medverkar också i att beskriva förskolans mål och verksamhet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. | Eleven medverkar i att beskriva vuxnas betydelse för förskolebarns lärande. |
Se Betyget C | Dessutom möter och stödjer eleven förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. | Dessutom medverkar eleven i att möta och stödja förskolebarns lärande i olika vardagssituationer på förskolan. |
Eleven genomför med gott handlag olika former av lek och skapande verksamheter. | Eleven genomför med visst handlag olika former av lek och skapande verksamheter. | Eleven medverkar också i att genomföra olika former av lek och skapande verksamheter. |