Webbutveckling 3 Kurskod: WEUWEB33 Poäng: 100
Kursen webbutveckling 3 omfattar punkterna 2–9 under rubriken Ämnets syfte. Kursen får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Konsumtion av webbtjänster, protokoll, gränssnitt och format för datautbyte.
- Processen för ett webbutvecklingsprojekt enligt standardiserad metod för mjukvaruutveckling.
- Verktyg för pakethantering.
- Optimering av processer med hjälp av verktyg, till exempel minifiering av javascript och CSS.
- Riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
- Klientsidestekniker för webbapplikationer.
- Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokumentobjektsmodellen.
- Interaktion med webbservern via skript.
- Interaktiv webbgrafik och skalbar vektorgrafik.
- Interoperabilitet.
- Applikationer som fungerar oberoende av val av användaragent, operativsystem eller hårdvaruplattform.
- Kvalitetssäkring av applikationens funktion samt validering av kodens kvalitet.
- Kvalitetssäkring av skript genom olika manuella och automatiserade tester, till exempel med enhetstester.
- Lagar och andra bestämmelser som styr digital information.
- Säkerhet och sätt att identifiera hot och sårbarheter samt hur attacker kan motverkas genom effektiva åtgärder.
- Terminologi inom området webbutveckling.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven följer med säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter. | Se Betyget E | Eleven följer med viss säkerhet en projektplan för framtagning av en eller flera produkter. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Planen uppfyller standardiserad projektmetodik för mjukvaruutveckling. |
Se Betyget C | Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda. | Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten eller produkterna där logiker som styr innehåll, design och beteende är åtskilda. |
Eleven använder med säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet pakethantering vid installation av olika klassbibliotek och ramverk. |
I arbetet utvecklar eleven kod som med gott resultat följer standarder och etablerad god praxis. | Se Betyget E | I arbetet utvecklar eleven kod som med tillfredsställande resultat följer standarder och etablerad god praxis. |
Eleven utvecklar flera skript för användarinteraktion och flera skript för kommunikation med webbtjänster med god funktionalitet. | Eleven utvecklar några skript för användarinteraktion och några skript för kommunikation med webbtjänster med tillfredsställande funktionalitet. | Eleven utvecklar något skript för användarinteraktion och något skript för kommunikation med webbtjänster med tillfredsställande funktionalitet. |
Eleven använder med säkerhet avancerade tekniker för asynkrona anrop för sin produkt. | Eleven använder med viss säkerhet tekniker för asynkrona anrop för sin produkt. | Eleven använder med viss säkerhet enkla tekniker för asynkrona anrop för sin produkt. |
Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med god funktionalitet. | Se Betyget E | Dessutom utvecklar eleven två- eller tredimensionell interaktiv grafik med tillfredsställande funktionalitet. |
Produkten eller produkterna är av god kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet. | Se Betyget E | Produkten eller produkterna är av tillfredsställande kvalitet när det gäller funktion och tillgänglighet. |
Se Betyget C | Detta kontrollerar eleven med manuella och automatiserade tester. | Detta kontrollerar eleven med automatiserade tester. |
Eleven vidtar flera åtgärderför att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna. | Eleven vidtar några åtgärder för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna. | Eleven vidtar någon åtgärd för att åstadkomma god prestanda för produkten eller produkterna. |
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med utförliga och nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation i enlighet med vald projektmetod samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven följer i sitt arbete lagar och andra bestämmelser som rör mjukvaruutveckling och publicering på webben. |
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom omfattande tester. | Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom tester. | Eleven tar hänsyn tillsäkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten eller produkterna samt kontrollerar säkerheten genom begränsade tester. |
Eleven använder med säkerhet terminologi inom området. | Se Betyget E | Eleven använder med viss säkerhet terminologi inom området. |