Sanitetsteknik 2 Kurskod: VVISAN02 Poäng: 100
Kursen sanitetsteknik 2 omfattar punkterna 1, 3–7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Trycksatta kärl, pumpar och övrig utrustning för tryckhållning och funktion vid drift av tappvattensystem.
- Montering av kallvattenmatning, varmvattenberedning och tappställe för varm- och kallvatten för hygien, disk och renspolning enligt gängse krav på funktion och utförande.
- Avskiljning och rening av avloppsvatten, anläggningar, pumpar och övrig utrustning samt anslutning av system enligt bygglagstiftning och miljölagstiftning.
- Avloppssystem, hur de förläggs och monteras både inom- och utomhus.
- Planering och organisering av arbetsplatsen vid arbete med sanitetstekniska installationer.
- Ritningar, arbetsbeskrivningar och monteringsanvisningar.
- Bygglagstiftning, branschregler och övriga regler för arbeten med vatten- och sanitetssystem.
- Hantverksteknik enligt krav på utförande, arbetsmetoder och ekonomi.
- Fogningsteknik, till exempel lödfogar och mekaniska kopplingar.
- Måttsättning för montering, isoleringsavstånd, avsättning och fogberedning.
- Egenskaper och användningsområden för material, komponenter och apparater med hänsyn till yttre och inre korrosion, brandskydd och ljud.
- Verktyg, maskiner och övriga hjälpmedel.
- Täthetskontroller och dokumentation enligt arbetsbeskrivning.
- Arbetsmiljö, hälsa och säkerhet enligt skyddsföreskrifter. Hur man arbetar säkert såväl för egen del som för den som använder installationen.
- Ergonomiskt riktigt arbetssätt.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och drift av tappvattensystem och avloppssystem. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och drift av tappvattensystem och avloppssystem. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och drift av tappvattensystem och avloppssystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller. | Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller. |
Se Betyget C | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik samt motiverar sina val. | Se Betyget E | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. | Se Betyget E | I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. |
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | Se Betyget E | Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. |
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. | Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. | Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. |
Se Betyget C | Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. | Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. |
Se Betyget C | Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare täthetskontroller. | Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare täthetskontroller. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
Se Betyget C | Se Betyget E | Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | Se Betyget E | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |